ניתוחים בריאטריים

למי מתאים ניתוח מעקף קיבה?

ניתוח מעקף קיבה - למי מתאים?אחת ההחלטות המורכבות ביותר שיש לקבל לאחר שמחליטים כי הגיעה העת לבצע ניתוח בריאטרי, נוגעת לסוג הניתוח הספציפי יעבור המטופל. נכון להיום ישנם כחמישה סוגים מרכזיים של ניתוחים בריאטריים ועוד מספר תתי סוגים.

לאור זאת, יש לשקול לא מעט נתונים ולקחת לא מעט מידע בחשבון כאשר באים להחליט איזה ניתוח הוא המתאים ביותר למטופל באופן אישי.

ההחלטה לנסות לטפל באמצעות ניתוח בריאטרי

באופן כללי לפי המכון הלאומי לבריאות (NIH), הניתוחים הבריאטריים נכנסים לתמונה כאשר מדובר באדם בעל BMI גבוה מ-40 או כאשר מדובר באדם הסובל מ- BMI גבוה מ-35 ומבעיות שונות הנלוות להשמנה כמו לדוגמה יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, סוכרת סוג 2 ועוד. במצבים האלו יש לבדוק האם המטופל התנסה במספיק דרכים לירידה במשקל והאם הוא ניחן במוטיבציה הדרושה לשם הפחתה במשקל באמצעות ניתוח בריאטרי.

למי מתאים ניתוח מעקף קיבה?

ניתוח מעקף קיבה הוא ניתוח רדיקלי יחסית שכן הוא משלב בין אלמנט מגביל (restrictive) לבין אלמנט של תת ספיגה (malabsorption). לפיכך הוא מתאים בעיקר לסובלים מהשמנה חמורה יחסית. למעשה במהלך השנה הראשונה המנותחים מאבדים בין שבעים לשמונים אחוז מהמשקל העודף שלהם והישג זה לא משתנה במידה רבה לאורך השנים לאחר הניתוח.

במחקרים העדכניים ביותר נמצא כי לאחר חמש עשרה שנים מהניתוח, המשקל של המנותחים נוטה להתייצב בנקודה מסוימת ושסך הכול משילים מעליהם המנותחים בין חמישים לשישים אחוז מהמשקל העודף.

באופן עקרוני אחוז הירידה במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה דומה מאוד לאחוז הירידה האופייני לשאר ניתוחי המעקף.

שיפור ניכר במחלות הנלוות להשמנה

הניתוח מתאים במיוחד עבור מועמדים הסובלים ממחלות הנלוות להשמנה. להלן מספר נתונים על השיפור במצב המנותחים לאחר ניתוח מעקף קיבה:

לאור כל זאת, ניתוח מעקף קיבה מתאים במיוחד למועמדים הסובלים מסיבוכים מגוונים של השמנת היתר.

מאפיינים כללים של המועמדים המתאימים לעבור ניתוח מעקף קיבה

באופן כללי המועמד המתאים לניתוח מעקף קיבה הוא אדם שמודע באופן מלא לסיכונים בהם כרוך הניתוח ולתועלת הצפויה ממנו, המוכן להתחייב למגוון רחב של שינויים שיתרחשו בגופו ובנפשו לאחר הניתוח. המטופל צריך להבין כי עליו להמשיך להיות במסגרת טיפולית לאחר הניתוח וכי הוא עתיד לעבור שינויים מרחיקי לכת. חלק ניכר מהמנותחים סובלים זמן קצר לאחר הניתוח מדיכאון, חולשת שרירים, קושי לעלות מדרגות או לבצע פעילות שגרתית ועוד.

כמו כן ללא מעקב תזונתי צמוד והיצמדות להנחיות הדיאטנית הקלינית, ניתן בקלות להגיע למצב של חסרים תזונתיים משמעותיים.

Exit mobile version