קריטריונים לניתוח בריאטרי

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

בריאטריניתוחים בריאטריים מהווים את קו הטיפול האחרון בסובלים מהשמנת יתר, שנכנס לתמונה רק כאשר כלו כל הקיצין ורק לאחר שנוסו כבר מגוון טכניקות אחרות להרזיה ללא הצלחה מרובה ולכן דורשים קריטריונים לניתוח בריאטרי. אם המועמד לניתוח עונה על מספר קריטריונים, ייתכן מאוד שלא יצטרך לשלם מכיסו על הניתוח שכן הניתוחים הבריאטריים כלולים בסל הבריאות הישראלי.

עם זאת, לא כל אדם שסובל מעודף משקל או מהשמנת יתר, אכן עונה לקריטריונים הרלוונטיים. הקריטריונים הבסיסיים ביותר מבוססים על ערך ה – BMI ועל נוכחות של מחלות רקע ולכן נפתח בהסבר על האלמנטים האלו.

מחלות רקע ו – BMI

BMI הוא מדד המהווה אומדן לכמות השומן בגופו של הנבדק. המדד מחושב על ידי חילוק משקלו של הנבדק (בקילוגרמים) בגובהו בריבוע (במטר בשנייה). כך לדוגמה ה – BMI של אדם בגובה 1.90 מטר, השוקל 100 ק"ג, הוא 27.7 (100/1.92=100/3.61=27.7 ק"ג חלקי מטר בריבוע). אדם שה – BMI שלו גבוה מ- 40, הוא מועמד אוטומטי לניתוח בריאטרי, גם במידה ואינו סובל משום מחלת רקע הקשורה להשמנה.

על מנת להוות מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי כשה – BMI נע בין 35-40, יש להוכיח כי קיים לפחות סיבוך אחד כתוצאה מהשמנת היתר. סיבוך של השמנת יתר יכול לבוא לידי ביטוי למשל ביתר לחץ דם, מחלת לב פעילה, סוכרת סוג 2, דום נשימה בשינה ועוד.

כמו כן ניתן לבצע את הניתוח במועמדים שה- BMI שלהם נע בין 30-35 במקרים מסוימים. כך לדוגמה ניתן לבצע את הניתוח במועמדים עם BMI בין 30-35 שכבר עברו ניתוח בריאטרי שלא הביא לתוצאות המצופות או בחולי סוכרת סוג 2 שלא מצליחים להגיע לאיזון רמות הגלוקוז בדם חרף טיפול תרופתי אופטימאלי.

הבדיקות הקליניות הקובעות קריטריונים לניתוח בריאטרי

קריטריונים לניתוח בריאטרי באים להראות את כדאיות והסיכונים בניתוח. בחוזר שפרסם משרד הבריאות בנוגע לקווים המנחים לביצוע ניתוחים בריאטרים במבוגרים, מפורטות הבדיקות הקליניות השונות אותן צריך לעבור המועמד לניתוח כחלק מההערכה הקדם ניתוחית. להלן הבדיקות העיקריות המופיעות בחוזר:

  • ספירת דם מלאה ותפקודי קרישה.
  • פרופיל שומנים בדם.
  • רמת גלוקוז בצום ורמת HbA1c.
  • תפקודי בלוטת התריס.
  • גסטרוסקופיה/צילום וושט קיבה.
  • אולטרסאונד בטן עליונה.
  • א.ק.ג.
  • צילום חזה.
  • בדיקות דם להערכת ריכוז ויטמין D, ויטמין B12, טרנספרין, חומצה פולית, ברזל ופריטין.
  • ישנן בדיקות נוספות שיש לבצע שמטרתן להעריך את מידת הסיכון שבה כרוך הניתוח כמו לדוגמה בדיקת תפקודי ריאות או בדיקת תפקודי לב או בדיקת הריון, אך בדיקות אלו אינן מנדטוריות ומבוצעות בהתאם למצבו הבריאותי וגילו של המועמד לניתוח.

הערכת המועמד וניתוח קריטריונים לניתוח בריאטרי

נכון להיום על מנת לקבל אישור לעבור את הניתוח הבריאטרי בישראל, יש לעבור ראשית בקליניקה של דיאטנית קלינית, העוסקת בתחום הבריאטריה. ההערכה של אשת המקצוע צריכה לכלול בעיקר את המשתנים הבאים:

  • אפיון מלא של דפוסי האכילה של המועמד לניתוח הבריאטרי.
  • מידת המוכנות של המועמד לשינוי דפוסי האכילה והרגלי החיים שלו הקשורים לתזונה.
  • אילו ניסיונות להרזות בוצעו בעבר ומה הן הסיבות לכישלון הניסיונות הקודמים.
  • הכנת המנותח ותיאום ציפיות מהניתוח.
  • מתן מידע מקצועי בנוגע לשלבים השונים לפני הניתוח ואחריו מבחינה תזונתית.
  • הסבר מפורט אודות החשיבות הרבה שיש למעקב הסדיר אחרי הניתוח.
  • הדרכה מסודרת ומפורטת על דיאטה דלת פחמימות ונטילה של תוסף מולטי-ויטמין כשלושה שבועות לפני הניתוח.
  • תיקון של חסרים תזונתיים (מינרלים וויטמינים).

הערכה פסיכולוגית ופסיכוסוציאלית

בדיוק כפי שיש לעבור הערכה של דיאטנית קלינית לפני הניתוח, כך גם יש לעבור הערכה פסיכולוגית והערכה פסיכוסוציאלית. ההערכה הפסיכולוגית והפסיכוסוציאלית מבוצעת על ידי עובד סוציאלי קליני או פסיכולוג.

במהלך ההערכה יש לבחון בעיקר את מידת המוכנות של המועמד לעבור את הניתוח הבריאטרי, את מידת המוכנות שלו לשנות את התזונה שלו ואת אורח החיים שלו, את מידת הנכונות שלו להתחייב להישאר במעקב באופן קבוע לאחר הניתוח וכמובן שבמסגרת ההערכה יש לבדוק האם הנבדק סובל מאיזושהי פתולוגיה פסיכיאטרית הקשורה לבעיות אכילה.

אם מתברר כי המועמד נמצא בטיפול פסיכיאטרי או שהמועמד נוטל תרופות אנטי פסיכוטיות, יהיה עליו להציג אישור מטעם הפסיכיאטר המטפל בו שיעיד על כך שהוא כשיר מבחינה נפשית לעבור את הניתוח ובשלב מאוחר יותר להתמודד עם ההשלכות שלו.

קריטריונים לניתוח בריאטרי בילדים ומתבגרים

עד כה עסקנו בקריטריונים המתאימים עבור מועמדים מעל גיל שמונה עשרה וכעת ברצוננו להזכיר על קצה המזלג את הקריטריונים הרלוונטיים עבור מועמדים צעירים יותר. להלן החשובים שבהם:

  • גיל – גיל כרונולוגי גבוה משלושה עשרה, גיל עצמות גבוה משלוש עשרה בבנות וגבוה מחמש עשרה בבנים (המועמד השלים יותר מתשעים וחמישה אחוז מהגדילה).
  • BMI–BMI גבוה מחמישים עם סיבוכי השמנה קלים או גבוה מארבעים עם סיבוכי השמנה קשים. אם מדובר במועמד לאחר גיל שש עשרה, ניתן לשקול את ביצוע הניתוח גם אם ה – BMI שלו נע בין 45-50 כל עוד הוא עומד בשאר הקריטריונים.
  • סיבוכי השמנה קשים הם לדוגמה סוכרת סוג 2, הפרעת שינה חסימתית משמעותית או כבד שומני דלקתי לא אלכוהולי (שהוכח בבדיקת ביופסיה) ואילו סיבוכי השמנה קלים הם לדוגמה דיסליפידמיה, יתר לחץ דם, מצוקה נפשית שהתפתחה על רקע פסיכו-סוציאלי, זיהומים כרוניים בקפלי העור, בעיות מפרקים ועוד.
  • ניסיונות הרזיה קודמים – הוכחה לכך שהמועמד ובני משפחתו לקחו חלק בתכנית הרזיה במשך חצי שנה לפחות שכללה שש פגישות עם דיאטנית קלינית לפחות.
  • הערכה פסיכיאטרית – נוכחות סביבה משפחתית תומכת, אישור על כך שהמועמד מבין את השלכות הניתוח, אישור על כך שהמועמד יוכל לקיים את ההנחיות התזונתיות לאחר הניתוח, הדגמת מחויבות למעקב פסיכולוגי ורפואי הן לפני והן אחרי הניתוח.

אולי יעניין אותך גם:

ניתוח בריאטרי ללא צלקות – יש דבר כזה?

קריטריונים לביצוע ניתוח בריאטרי
דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!