בעיות בבלוטת התריס והשמנת יתר

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

מאת: ד”ר רז הגואל מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה

בלוטת התריס, הנקראת גם בלוטת התירואיד ובלוטת המגן, היא בלוטה חשובה המשחקת תפקיד מרכזי במערכת האנדוקרינית של האדם. ההורמונים החשובים ביותר שמפרישה בלוטת התריס נקראים T3 ו-T4 או תריודוטירונין ותירוקסין (בהתאמה). לשני הורמונים אלה השפעה משמעותית על קצב חילוף החומרים שלנו –

הבלוטה ממוקמת משני הצדדים של קנה הנשימה, צורתה כצורת הפרפר והיא מורכבת מזוג אונות המחוברות זו לזו באמצעות חלק שלישי הנקרא isthmus. בבוגרים משקלה של הבלוטה נע בין 60-18 גרם וגודלה נע בין 6-1.5 ס"מ. במצב תקין הבלוטה מפרישה הורמונים בהתאם לצורכי הגוף ולמסרים המגיעים אליה מבלוטת ההיפופיזה, השולטת עליה.

במצב לא תקין, הבלוטה יכולה להימצא במצב של פעילות יתר או במצב של תת פעילות. אלו הן למעשה שתי הפתולוגיות העיקריות שיכולות להתרחש בבלוטה: תת פעילות של בלוטת התריס או פעילות יתר של בלוטת התריס. המצב שעשוי להוביל להשמנת יתר הוא תת פעילות של הבלוטה ובו נעסוק במאמר שלפניכם.

הבקרה על פעילות בלוטת התריס

את הבקרה על תפקוד בלוטת התריס מחלקים למספר רמות, כשברמה העליונה אנחנו מוצאים הורמון הנקרא TRH, ראשי התיבות של TSH releasing hormone. הורמון זה מופרש מההיפותלמוס ותפקידו לגרות את בלוטת ההיפופיזה (בלוטת יותרת המוח) להפריש הורמון הנקרא TSH, ראשי התיבות של Thyroid stimulating hormone או הורמון ממריץ בלוטת התריס. הורמון ממריץ בלוטת התריס מופרש מבלוטת יותרת המוח ותפקידו לעודד את בלוטת התריס להפריש הורמונים.

ההורמונים המופרשים מבלוטת התריס מעכבים את ההפרשה של TRH ו-TSH וכך כאשר הריכוז של הורמוני בלוטת התריס בדם גבוה, רמת ההורמונים שתפקידם לעודד את בלוטת התריס להפריש הורמונים, פוחתת. לחילופין כאשר רמת הורמוני בלוטת התריס בדם נמוכה מצורכי הגוף, חלה הפרשה מוגברת של TRH ו-TSH.

מה הם הגורמים לתת פעילות של בלוטת התריס?

סך הכול נהוג לסווג את הפתולוגיה לשלוש קבוצות, בהתאם לגורם שהוביל להתפתחות הבעיה להלן:

  • תת פעילות ראשונית – תת פעילות של בלוטת התריס שמקורה בהפרעה בבלוטה עצמה.
  • תת פעילות שניונית – תת פעילות של בלוטת התריס שמקורה בירידה בהפרשת TSH מההיפופיזה.
  • תת פעילות שלישונית – תת פעילות של בלוטת התריס שמקורה בירידה בהפרשת TRH מההיפותלמוס.

קרוב ל-100% מהמקרים שבהם מאובחנת תת פעילות של בלוטת התריס, מקורם בתת פעילות ראשונית, כשהסיבה המרכזית היא מחלת חיסון עצמי שבה מתפתחים נוגדנים נגד הבלוטה.

מחלה זו נקראת מחלת השימוטו והיא שכיחה פי 8-5 בנשים. גורמים נוספים כוללים נזק משני שמקורו בהקרנות לאזור הראש והצוואר, הסרה כירורגית של הבלוטה, שימוש בתרופות מסוימות (תרופות ממשפחת מעכבי טירוזין קינאז, ליתיום, אופיאטים שונים, גלוקוקורטיקואידים ועוד), הרס של הבלוטה בעקבות טיפול רפואי ביוד רדיואקטיבי ועוד.

כל הגורמים הנזכרים מעלה רלוונטיים למדינות שבהן לא קיים מחסור ביוד. יחד עם זאת הגורם המרכזי ברחבי העולם לתת פעילות של הבלוטה הוא מחסור ביוד בתזונה. זאת כיוון שיוד הוא מרכיב חיוני של הורמוני הבלוטה ובלעדיו לא יכולה הבלוטה לייצר T3 ו-T4.

מה הם התסמינים של תת פעילות של בלוטת התריס?

במצב של תת פעילות של בלוטת התריס ייתכנו תסמינים רבים ומגוונים, המשתנים בהתאם לחומרת הבעיה. התסמינים המוקדמים כוללים עייפות מוגברת, אי סבילות לקור, כאבי מפרקים, עצירות, ציפורניים שבירות ודקות, חיוורון, האטה של קצב הלב, הפרעות שינה ועודף משקל. התסמינים המאוחרים לעומת זאת עשויים לבוא לידי ביטוי בקול עמוק מהרגיל, דיבור איטי, מחזור חודשי לא סדיר בנשים, אין אונות בגברים, טמפרטורת גוף נמוכה, עור יבש בפנים ונפיחות בפנים.

התסמינים משתנים בין היתר בהתאם לרמת הרגישות האישית של החולה להורמונים של הבלוטה, לגיל שבו החלה ההפרעה (במטופלים מבוגרים התסמינים פחות חמורים מאשר במטופלים צעירים), לקצב שבו התפתחה ההפרעה (ככול שההתפתחות מהירה יותר, כך התסמינים יהיו רבים יותר לרוב) ועוד.

השמנת יתר היא בין התסמינים המתסכלים ביותר עבור המטופלים, הסובלים בשל ההפרעה מהאטה משמעותית בקצב חילוף החומרים. בדיוק כפי שמטופלים הסובלים מפעילות יתר של הבלוטה יתקשו לעלות במשקל, כך הסובלים מתת פעילות של הבלוטה, יתקשו לרדת במשקל גם אם יקפידו על פעילות גופנית ותזונה נכונה המעודדת הפחתה במשקל.

באופן כללי ילדים ומתבגרים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס נוטים להציג את אותם התסמינים כמו המבוגרים הסובלים מתת פעילות של הבלוטה. יחד עם זאת בקרב ילדים ומתבגרים ניתן לראות תסמינים ייחודיים נוספים. בין היתר מדובר בעיכוב גדילה המוביל בסופו של דבר לקומה נמוכה, עיכוב בהתפתחות המינית, עיכוב בצמיחת השיניים הקבועות ובמקרים החמורים תיתכן אף התפתחות מנטלית מעוכבת.

כיצד מטפלים בתת פעילות של בלוטת התריס?

הטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס מבוסס על נטילת תרופות שתפקידן להוות תחליף להורמונים שהבלוטה אמורה להפריש באופן טבעי. באופן כללי מטרת הטיפול היא להפחית ואף למנוע את התסמינים השונים הנלווים להפרעה בפעילות הבלוטה ולהשיג איזון של רמות ההורמונים.

התרופה העיקרית הניתנת לחולים היא Levothyroxine: המינון האפקטיבי של תרופה זו הוא 1.6 מק"ג לק"ג משקל גוף ליום אך לאחר ניתוח להסרה של הבלוטה (כריתה מלאה), המינון גבוה יותר ונע בין 2.2-2 מק"ג לק"ג משקל גוף ליום.

נשים הרות זקוקות למינון גבוה אף יותר בשל חילוף החומרים המוגבר ובמקרים האלו מדובר כבר על מינון הנע בין 2.4-2 מק"ג לק"ג משקל גוף ליום. אם מדובר על תת פעילות תת קלינית, המינון יהיה מן הסתם נמוך יותר, כשלרוב מדובר על מינון של כ-1 מק"ג לק"ג משקל גוף ליום.

דר' רז הגואל מעניק טיפול רפואי מותאם אישית לסובלים מהשמנת יתר תוך בקרה ומעקב אחר איכות החיים של מטופליו. דר' רז מציע שלל כלים טיפוליים בשיטות חדשניות ואיכותיות תוך שימוש בחומרים והמכשירים המתקדמים בעולם הרפואה.

מקורות מידע

ויקירפואה – בלוטת התריס – מבנה, תפקוד ובדיקות – The thyroid gland – anatomy, physiology and testing

תת פעילות של בלוטת התריס – Hypothyroidism

Hypothyroidism (underactive thyroid)

מהי תת פעילות של בלוטת התריס והאם זה מסוכן? – Infomed

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!