למי מתאים ניתוח מעקף קיבה?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

ניתוח מעקף קיבה - למי מתאים?אחת ההחלטות המורכבות ביותר שיש לקבל לאחר שמחליטים כי הגיעה העת לבצע ניתוח בריאטרי, נוגעת לסוג הניתוח הספציפי יעבור המטופל. נכון להיום ישנם כחמישה סוגים מרכזיים של ניתוחים בריאטריים ועוד מספר תתי סוגים.

לאור זאת, יש לשקול לא מעט נתונים ולקחת לא מעט מידע בחשבון כאשר באים להחליט איזה ניתוח הוא המתאים ביותר למטופל באופן אישי.

ההחלטה לנסות לטפל באמצעות ניתוח בריאטרי

באופן כללי לפי המכון הלאומי לבריאות (NIH), הניתוחים הבריאטריים נכנסים לתמונה כאשר מדובר באדם בעל BMI גבוה מ-40 או כאשר מדובר באדם הסובל מ- BMI גבוה מ-35 ומבעיות שונות הנלוות להשמנה כמו לדוגמה יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, סוכרת סוג 2 ועוד. במצבים האלו יש לבדוק האם המטופל התנסה במספיק דרכים לירידה במשקל והאם הוא ניחן במוטיבציה הדרושה לשם הפחתה במשקל באמצעות ניתוח בריאטרי.

למי מתאים ניתוח מעקף קיבה?

ניתוח מעקף קיבה הוא ניתוח רדיקלי יחסית שכן הוא משלב בין אלמנט מגביל (restrictive) לבין אלמנט של תת ספיגה (malabsorption). לפיכך הוא מתאים בעיקר לסובלים מהשמנה חמורה יחסית. למעשה במהלך השנה הראשונה המנותחים מאבדים בין שבעים לשמונים אחוז מהמשקל העודף שלהם והישג זה לא משתנה במידה רבה לאורך השנים לאחר הניתוח.

במחקרים העדכניים ביותר נמצא כי לאחר חמש עשרה שנים מהניתוח, המשקל של המנותחים נוטה להתייצב בנקודה מסוימת ושסך הכול משילים מעליהם המנותחים בין חמישים לשישים אחוז מהמשקל העודף.

באופן עקרוני אחוז הירידה במשקל לאחר ניתוח מעקף קיבה דומה מאוד לאחוז הירידה האופייני לשאר ניתוחי המעקף.

שיפור ניכר במחלות הנלוות להשמנה

הניתוח מתאים במיוחד עבור מועמדים הסובלים ממחלות הנלוות להשמנה. להלן מספר נתונים על השיפור במצב המנותחים לאחר ניתוח מעקף קיבה:

  • שיפור ניכר עד כדי תיקון מלא של היפרליפידמיה בקרב שבעים אחוז מהמנותחים.
  • ריפוי מלא של יתר לחץ דם ראשוני בקרב שבעים אחוז מהמטופלים. בקרב שלושים אחוז מהמנותחים מינון התרופות לאיזון לחץ הדם יורד משמעותית.
  • ירידה משמעותית בדום נשימה בשינה עד ריפוי מלא וירידה משמעותית עד היעלמות מוחלטת של הנחירות.
  • ריפוי מלא של סוכרת סוג 2 מתרחש בקרב תשעים אחוז מהמנותחים. בדרך כלל כבר מספר ימים לאחר הניתוח המנותחים כבר לא צריכים לקחת תרופות לאיזון רמת הסוכר בדם.
  • בקרב קרוב למאה אחוז מהמנותחים מתרחש ריפוי מלא של מחלה הנקראת GERD, כלומר החזר כרוני של תוכן קיבתי לוושט, הבאה לידי ביטוי בצרבות חמורות.
  • הקלה משמעותית עד היעלמות מוחלטת בסימנים לפקקת ורידים (כמו לדוגמה נפיחות ברגליים).
  • כמעט בקרב כל המטופלים מתרחש ריפוי מלא או לכל הפחות הקלה משמעותית בכאבים בגב התחתון או בכאבי המפרקים.

לאור כל זאת, ניתוח מעקף קיבה מתאים במיוחד למועמדים הסובלים מסיבוכים מגוונים של השמנת היתר.

מאפיינים כללים של המועמדים המתאימים לעבור ניתוח מעקף קיבה

באופן כללי המועמד המתאים לניתוח מעקף קיבה הוא אדם שמודע באופן מלא לסיכונים בהם כרוך הניתוח ולתועלת הצפויה ממנו, המוכן להתחייב למגוון רחב של שינויים שיתרחשו בגופו ובנפשו לאחר הניתוח. המטופל צריך להבין כי עליו להמשיך להיות במסגרת טיפולית לאחר הניתוח וכי הוא עתיד לעבור שינויים מרחיקי לכת. חלק ניכר מהמנותחים סובלים זמן קצר לאחר הניתוח מדיכאון, חולשת שרירים, קושי לעלות מדרגות או לבצע פעילות שגרתית ועוד.

כמו כן ללא מעקב תזונתי צמוד והיצמדות להנחיות הדיאטנית הקלינית, ניתן בקלות להגיע למצב של חסרים תזונתיים משמעותיים.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!