מהי השמנה חולנית?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

מהי השמנה חולנית?חוקרים, מדענים ורופאים יודעים לומר שהשמנה הפכה לא מכבר לתופעה חברתית גלובלית. תופעת ההשמנה של העידן המודרני מקושרת לגורמים רבים ולא פעם מכנים אותה למעשה בשם "מגפה".

לכינוי זה יש כמובן קשר לעובדה שלמשקל יתר ולהשמנה יש קשר הדוק עם סיכון מוגבר למחלות שונות. חמור במיוחד הוא המצב שנקרא "השמנה חולנית" (ויש אפילו מצבים חמורים יותר, של השמנה חולנית קיצונית).

בשורות הבאות ננסה לעמוד על הסיבות השונות למצב של השמנה חולנית. בנוסף, נראה איך מקובל להגדיר את המצב הזה (ולהבדיל אותו מהשמנה קלה, למשל). בנוסף, נראה מה ניתן לעשות על מנת להתמודד עם מצב של השמנה חולנית ומדוע זה חשוב כל כך.

הגורמים להשמנה החולנית

כמעט בכל דיון בנושא של השמנה ובפרט בהקשר של השמנה חולנית נהוג להדגיש את המשמעות של תזונה לא נכונה כסיבה מרכזית לעודף משקל. כדאי להבין שתזונה לא נכונה איננה רק תזונה שכוללת עודפי שומן, פחמימות וקלוריות.

תזונה לא נכונה כוללת גם צריכה מוגברת של מזונות מעובדים וכן כאלה שמכילים הרבה מאוד חומרים ותוספות שונות בעלי השפעה על חילוף החומרים בגוף ועל מערכות גופניות שונות.

מלבד סיבות תזונתיות כמרכיב של ממש בבעיית ההשמנה והשמנה חולנית בפרט, יש משמעות גם למחסור בפעילות גופנית. סביבת החיים המודרנית של האדם כוללת מעט מדי פעילות גופנית שנעשית באופן טבעי, כפי שמקובל בחברות שבטיות מסורתיות. השילוב הזה של מיעוט בפעילות גופנית ביחד עם תזונה עשירה מדי מעודד תהליך של השמנה חולנית, דהיינו השמנה המעורבת עם תחלואה רבה.

יש לציין שישנן גם סיבות נוספות להשמנה כגון מצבים פסיכולוגיים שונים (דיכאון, חרדה, סטרס), מחלות שונות, חוסר איזון הורמונלי ועוד. גם להרגלי תזונה לא נכונים, במיוחד בילדות, יש משמעות רבה. מחקרים מראים שהסיכוי של ילד שמן מאוד להפוך למבוגר הסובל מהשמנה חולנית הוא סיכוי גבוה מאוד.

הגדרת "השמנה חולנית"

ישנן כמה דרכים שבהם מקובל להגדיר מצב של השמנת יתר חולנית, וזאת בהשוואה למשקל תקין או לעודף משקל אחר.

דרך ראשונה להתייחס להשמנה חולנית היא להתבסס על מדד מסת הגוף המכונה מדד BMI. מדד זה נותן תוצאה מספרית שנובעת מחלוקה של משקלו של האדם בגובהו (גובה בריבוע). כך, אדם הסובל מהשמנה חולנית (בקרב מבוגרים) יהיה מי שה-BMI שלו נמצא כיותר מארבעים. יש שמגדירים גם אדם עם BMI נמוך יותר כסובל מהשמנה חולנית במידה והוא סובל משורה של מחלות הנובעות מהשמנה.

דרך נוספת שמשמשת לצורך הגדרה של אדם כסובל מהשמנה חולנית היא להשוות את משקלו למשקל נורמלי כפי שמצוין בטבלאות מקובלות. מי ששוקל כפול מהמשקל הנורמלי ייחשב על פי רוב לסובל מהשמנה חולנית.

יש לציין שרופאים אשר בודקים מטופלים שמנים במיוחד נעזרים בבדיקות מדויקות למדידת אחוזי שומן תת עוריים וכן בדיקות לאיתור שומנים בדם. כך, מתקבלת תמונה שלמה ומדויקת יותר.

דרכי התמודדות חשובים

אנשים הסובלים מהשמנה חולנית, בין אם יש להם בעיות בריאות נלוות ובין אם לאו, מצויים בסיכון מוגבר למוות מוקדם. תופעות כמו דום נשימה בשינה, שבץ מוחי, התקפי לב, נלוות להשמנה ניכרת ויש גם מחלות רבות נוספות כגון בעיות ממפרקים, בצקות, סיכון לפתח מחת סוכרת סוג 2 ועוד.

על מנת להתמודד עם מצב של השמנה חולנית לא תמיד מספיק לבצע שינויי תזונה כאלה או אחרים. פעמים רבות חשוב לשלב גם טיפולים כירורגיים כגון ניתוחים לקיצור קיבה וכן לשלב גם תמיכה פסיכולוגית או סוציאלית.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!