התאוששות והחלמה מניתוח מעקף קיבה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

רופאהניתוח בריאטרי למעקף קיבה, בגרסאותיו השונות, הוא הליך המקטין את הבטן וגורם למזון "לעקוף" חלק מהמעי הדק.

לאחר ההליך, מתאפשרת תחושת מלאות במהירות רבה יותר בהשוואה למצב בו הבטן הייתה בגודלה המקורי. ניתוח זה מפחית את כמות המזון הניתנת לאכילה בפעם אחת. מעקף המעי מפחית את המזון והחומרים המזינים הנספגים בקיבה, וכך מתאפשרת ירידה במשקל.

תופעות לוואי לאחר הניתוח

לאחר הליך מעקף קיבה, המטופל חווה מעט כאבי בטן ולעיתים יהיה צורך במשככי כאבים במהלך השבוע הראשון או יותר לאחר הניתוח. היות וההליך מקטין את הבטן, המטופל חווה תחושת מלאות מהירה יותר בעת האכילה.

המזון מתרוקן לתוך המעי הדק מהר מידי ועשוי לגרום לתסמונת הצפה, המובילה לשלשולים ותחושת חולשה ובחילה. ההליך מקשה על הגוף גם לקבל מספיק תזונה.

הרופא ינחה את המטופל עם הוראות פרטניות לגבי התזונה הנכונה לאחר הניתוח. במהלך החודש הראשון, הבטן יכולה לטפל בכמויות קטנות בלבד של מזון רך ונוזלים, ככל שהגוף מתאושש.

חשוב להקפיד על שתיית מים במהלך היום, על מנת למנוע התייבשות. ניתן להבחין כי המעיים אינם מתפקדים כרגיל לאחר הניתוח, וזוהי תופעה נפוצה. יש להימנע מעצירות ופעולות מעיים מאומצות.

ניתן להוסיף מזון מוצק לתזונה בהדרגה, ולהקפיד על לעיסת המזון היטב, ובמיוחד להפסיק לאכול כשמתעוררת תחושת השובע. הנחיות אלו כרוכות במעט תרגול, היות ותחושת המלאות מגיעה בקצב מהיר יותר מהרגיל.

חוסר הקפדה על לעיסת המזון היטב, או הפסקת האכילה בזמן, עלולה להוביל לחוסר נוחות, בחילה ולעיתים אף הקאה. אם המטופל שותה נוזלים רבים עתירי קלוריות כגון מיצי פירות או משקאות מוגזים ממותקים, לא תתאפשר הפחתה במשקל. אם המטופל זולל ללא הרף, הבטן עלולה להימתח, ובמצב זה לא יתאפשרו תוצאות טובות מהניתוח.

בניתוח בריאטרי למעקף קיבה, החלק במעי המקבל את המינרלים והוויטמינים, נעקף במהירות. לכן יתכן שהמטופל יסבול ממחסור בברזל, סידן, מגנזיום או ויטמינים, ועלולות להתעורר בעיות לטווח הארוך, כגון אוסטיאופורוזיס.

בעיות אלו קשורות לחוסרים התזונתיים והפחתה בכמויות המזון הנצרכות, כולל ירקות, פירות, קטניות ודגנים. בנוסף, כושר הספיגה המוגבל של הקיבה הקטנה יותר, גורם להפרשה מופחתת של חומצות עיכול.

על מנת להימנע ממחסור בוויטמינים ומינרלים, יש לעבוד עם דיאטנית, לתכנן את הארוחות ולקחת באופן קבוע ויטמין B12, ויטמין B1, ברזל וחומצה פולית. בנוסף יש לעבור, אחת לשנה, בדיקות כדי לוודא נוכחות תקינה של מינרלים וויטמינים אלו בגוף.

בהתאם לשיטה בה בוצע הניתוח הבריאטרי למעקף קיבה, בשיטה פתוחה או לפרוסקופית, ניתן לצפות להפחתת הפעילות בתקופת ההתאוששות. אם הניתוח בוצע בשיטה פתוחה, חשוב להימנע מנשיאת משאות כבדים או פעילות גופנית מאומצת, על מנת לאפשר את ריפוי הבטן. במקרה זה, סביר להניח שניתן יהיה לשוב לעבודה או לשגרת החיים כעבור חודש עד חודש וחצי. הניתוח מתבצע לרוב כהליך לפרוסקופי, כלומר, זמן ההחלמה מהיר יותר.

שיפור תוצאות הניתוח

ככל שתהליך הירידה במשקל נמשך והמטופל מקפיד על הנחיות הבריאות הטובה, האתגר הבא, והמשמעותי יותר, הוא שמירת ההישגים באופן קבוע. תוצאות טובות לטווח הארוך מתאפשרות בהרגלים חדשים של אורח חיים בריא, הכוללים הקפדה על איזון בין כמות הקלוריות הנצרכת לבין כמות שריפת הקלוריות מידי יום. הנחיה זו ניתנת לביצוע פשוט באמצעות הקפדה על פעילות גופנית קבועה ותזונה בריאה.

ייעוץ של פסיכולוג ותזונאית מאפשר השגת תוצאות טובות קבועות. ייעוץ זה יש להתחיל טרם הניתוח ולהמשיך אותו לתקופה ארוכה לאחריו. ביקורי המעקב הקבועים אצל הרופא צריכים להתבצע כשבוע עד עשרה ימים לאחר הניתוח ולאחר מכן אחת לחודש, אחת לשלושה חודשים, אחת לחצי שנה ואחת לשנה לאחר הניתוח.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!