ניתוח קיצור קיבה וסוכרת נעורים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

רופאאחד היתרונות המשמעותיים ביותר העומדים לצדם של הניתוחים הבריאטריים על פני טכניקות ההרזיה האחרות העומדות לרשות הסובלים מהשמנת יתר כיום בא לידי ביטוי בכך שחלק מהניתוחים מובילים לריפוי מלא ממחלת הסוכרת ממנה סבלו המנותחים ערב הניתוח. מאחר וההחלמה או השיפור במדדי הגלוקוז בדם מתרחשים תוך זמן קצר מאוד מהניתוח, הרי שלא ניתן לייחס את השינוי להרזיה שכן ההרזיה מתרחשת בטווח של חודשים עד שנים.

אי לכך, נראה כי מקור ההשפעה הורמונלי מיסודו וכן נראה כי ישנו קשר בין האופן שבו המזון עובר במערכת העיכול למחלת הסוכרת. כל זה נכון רק כאשר מדובר בסוכרת סוג 2 אך אינו רלוונטי במיוחד לסוכרת נעורים או כפי שנהוג לקרוא לה בשפה המקצועית, סוכרת סוג 1.

במאמר שלפניכם נפרט אודות סוכרת סוג 1 וננסה להסביר מדוע אין לניתוחים הבריאטריים כל השפעה על המחלה וזאת בניגוד לסוכרת סוג 2.

אודות סוכרת סוג 1

סוכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלת חיסון עצמי הנגרמת כתוצאה מתקיפה של תאי ביתא בלבלב האחראיים לייצור האינסולין, על ידי מערכת החיסון. בקרב הסובלים ממחלה זו, המתפרצת בעיקר בתקופת הילדות או בגיל ההתבגרות (זהו המקור לשמה העממי של המחלה), קיימת שכיחות גבוהה יחסית של מחלות אוטואימוניות נוספות כמו לדוגמה מחלת השימוטו, הנפוצה בקרב 10% מהחולים בסוכרת סוג 1, צליאק, השכיחה בקרב ארבעה אחוז מחולי הסוכרת סוג 1 ועוד.

חשוב לציין כי סוכרת סוג 1 היא לא מחלה המועברת באופן תורשתי, אם כי בקרב 10% מהחולים ניתן לאתר קרובי משפחה הלוקים במחלה אף הם (רק לידיעה נציין כי ל-90% מהחולים בסוכרת סוג 2 יש קרובי משפחה החולים במחלה). סך הכול הסיכוי של תאום זהה של חולה סוכרת סוג 1 לסבול מהמחלה בעצמו נע בין 15-35%, כך שהמרכיב הסביבתי באטיולוגיה של המחלה מכריע יותר מהמרכיב הגנטי באופן משמעותי.

בלתי ניתנת לריפוי

במהלך העשורים האחרונים נעשו מאמצים רבים במטרה לרפא את הלוקים בסוכרת סוג 1 או לכל הפחות להאריך את תקופת ירח הדבש של המחלה, שבה הגוף עדיין מצויד במאגרים מסוימים של אינסולין. עם זאת, עד כה כל הטיפולים שמטרתם לרפא את החולים העלו חרס. בנוסף לכך, חוקרים רבים ברחבי העולם עושים מאמצים על מנת לפתח טיפול שיוכל למנוע את התפתחות המחלה בקרב אוכלוסיות שנמצאו בסיכון גבוה לפתח אותה, אך גם כאן יש לציין כי אין התקדמות משמעותית בנושא.

אי לכך, הטיפול היחיד העומד לרשותם של חולי סוכרת סוג 1 הוא מתן אינסולין חיצוני, שתפקידו להחליף את האינסולין הטבעי המיוצר על ידי הלבלב.

תוצאות ראשוניות מעודדות

חרף כל מה שהוזכר לעיל לאחרונה הולכות וצצות עדויות בנוגע לכך שעל ידי ניתוח קיצור קיבה ניתן לשפר את מצבם של חולי סוכרת סוג 1 כשהכוונה היא הן לבריאותם הכללית והן לכמות או מינון האינסולין הדרוש להם. אמנם מדובר רק בנתונים ראשוניים אך יש בהם כדי להצדיק מחקרי המשך. מאחר והחולים בסוכרת סוג 1 לא מסוגלים לייצר אינסולין באופן עצמוני על רקע הנזק שנגרם ללבלב, הרי שככל הנראה השיפור במצבם לאחר הניתוח הבריאטרי הוא תוצאה של הפחתת התנגודת לאינסולין בתאי הגוף בלבד.

באופן כללי, ללא קשר למחלת הסוכרת, באמצעות ניתוח בריאטרי ניתן לטפל במגוון רחב ביותר של מחלות הנלוות להשמנה בסובלים מהשמנת יתר.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!