סיכונים בביצוע ניתוח בריאטרי

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

סיכונים בביצוע ניתוחאמנם מדי שנה מבוצעים בישראל אלפי ניתוחים בריאטרים ואמנם ככל שנצבר עוד ועוד ניסיון בקרב המנתחים, הסיכוי לסיבוכים רק הולך ויורד, אך עדיין לפני שבוחרים לעבור ניתוח בריאטרי, חשוב מאוד להיות מודעים לכל הסיבוכים האפשריים שכן בדומה לכל ניתוח אחר, גם הניתוחים הבריאטרים השונים טומנים בחובם סיכוי לסיבוכים מסוימים.

כל אחד מהניתוחים הבריאטרים כרוך בנטילת סיכונים אחרים ולפיכך במאמר זה בחרנו לפרט אודות הסיבוכים האפשריים של כל ניתוח בריאטרי בנפרד. חשוב לציין המאמר לא יפרט אודות סיבוכים שיכולים להתרחש בכל ניתוח באשר הוא כשהכוונה היא לסיבוכים הקשורים לרגישות לחומרי ההרדמה, מתן מינון גדול מדי של חומרי הרדמה, זיהום ועוד אלא אך ורק בסיבוכים הספציפיים של הניתוחים הבריאטרים.

ניתוח טבעת מתכווננת – Adjustable Gastric Banding

מבין כל הניתוחים שיוזכרו במאמר זה, ניתוח טבעת המבוצע בגישה הלפרוסקופית כרוך בשיעור הסיבוכים שמהווים סכנת חיים ושיעור התמותה הנמוכים ביותר. בסקירה נרחבת ביותר נמצא כי שיעור התחלואה לאחר הניתוח עומד על מעט יותר מעשרה אחוז וכי שיעור התמותה לאחר הניתוח עומד על 0.05% בלבד.

הסיבוכים הפוסט ניתוחיים המידיים הקשים ביותר הם התנקבות באזור המעבר בין הוושט לקיבה (0.1-0.4 אחוז), תסחיף ריאתי (0.2%) וחסימה חריפה במעבר שבין הוושט לקיבה (1%). לצד סיבוכים אלה יש להזכיר גם את הסיבוכים שמופיעים זמן רב לאחר הניתוח.

הסיבוכים המאוחרים השכיחים ביותר לאחר ניתוח טבעת מתכווננת הם החלקה של הטבעת (Band Slippage) המתרחש בשיעור הנע בין ארבעה לעשרה אחוז, חדירה של הטבעת לדופן הקיבה (Band Erosion) המתרחש בשכיחות של אחוז אחד וסיבוכים שונים הקשורים בהתקן הניפוח או בהתקן ההזרקה (Portsite complication) המתרחשים בשכיחות הנעה בין שניים לשמונה אחוז סך הכול.

כל הסיבוכים הנ"ל יכולים להתרחש גם מספר שנים לאחר הניתוח, חלק ניכר מהם מסכני חיים ורובם ככולם דורשים מעבר של ניתוח נוסף.

ניתוח שרוול קיבה – Sleeve Gastrectomy

בין אחוז אחד לחמישה אחוז מהמנותחים סובלים מהיצרות בשרוול ומדלף בקו הסיכות לאחר הניתוח. כמו כן אחוז קטן מאוד מהמנותחים עלולים לסבול מצרבות חמורות עד כדי כך שיהיה צורך לבצע ניתוח מעקף קיבה על מנת לטפל במעבר של התוכן הקיבתי לוושט. מאחר ואין עדיין נתונים מהימנים בנוגע לשיעורי התמותה ובנוגע לשיעורי הסיבוכים המאוחרים, החלטנו שלא לספק נתונים בלתי מבוססים.

עם זאת, יש לציין כי ככל הנראה שיעור הסיבוכים המאוחרים ושיעורי התמותה דומים מאוד לשיעורי התחלואה והתמותה לאחר ניתוח מעקף קיבה.

ניתוח מעקף קיבה – Roux-en-Y Gastric Bypass

הסיבוכים החמורים ביותר של ניתוח זה לטווח הקצר הם דלף מנקודת ההשקה (שכיחות הנעה בין אחוז אחד לשניים בלבד), חסימת מעיים (שכיחות העומדת על 2.9% בלבד) וסיבוכים של מחלת כיב פפטי (שכיחות של שלושה אחוזים). שיעורי התמותה כתוצאה מסיבוכי הניתוח נעים בין 0.1-0.5 אחוז.

בנוסף לכך, מאחר ובניתוח זה פוגעים בשוער הקיבה, הרי שקיימת גם סכנה מסוימת לתסמונת ההצפה (dumping syndrome). בטווח הרחוק המנותחים נמצאים בעיקר בסיכון לחסרים תזונתיים על רקע תת ספיגה. החסרים השכיחים ביותר הם חוסר בוויטמין B12, חוסר בברזל, חוסר בסידן וחוסר בחומצה פולית.

ניתוח הטיה של המרה והלבלב עם מעקף תריסריון – Biliopancreatic diversion with Duodenal Switch

שיעור הדלף משתנה מאוד ותלוי במידה רבה במידת המיומנות של המנתח בביצוע הניתוח. המחקרים העדכניים ביותר מצביעים על שכיחות הנעה בין 0.7-4 אחוז מכלל המנותחים. שיעור הניתוחים החוזרים לאחר ניתוח זה עומד על ארבעה עד שישה אחוזים ושיעורי התמותה לאחר הניתוח גבוהים במיוחד בהשוואה ליתר הניתוחים הבריאטרים (0.6-1.4 אחוז).

במקרים מסוימים הירידה במשקל גדולה מדי וישנו צורך לבצע ניתוח תיקון. סיבוך זה מתרחש בשכיחות הנעה בין אחוז אחד לשלושה אחוזים סך הכל. כמו כן בדומה לכל ניתוחי המעקף, המנותחים נמצאים בסיכון לתת תזונה, לחסרים תזונתיים ולהיפואלבומינמיה. לפיכך עליהם להישאר במעקב תזונתי קפדני מאוד במשך כל ימי חייהם.

זו הנקודה לציין כי באופן כללי (והדבר נכון בנוגע לכל הניתוחים שהוזכרו לעיל) ככל שהמנותח יקפיד למלא אחר ההנחיות שניתנו לו על ידי אנשי המקצוע השונים (מנתח דיאטנית ואחרים), כך הסיכוי שלו לסבול מסיבוכים נמוך יותר. סיכון נוסף בביצוע ניתוחים בריאטרים קיים אצל נשים לאחר ההריון או לפני הכניסה.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!