מחקר מצא: ניתוחים בריאטרים מורידים את הסיכון לחלות בסרטן

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

מחקר מצא: ניתוחים בריאטרים מורידים את הסיכון לחלות בסרטןמחקר חדש מצא רווח משני משמעותי בניתוחים להפחתה במשקל. רבים מהאנשים חפצים בניתוח בריאטרי (“ניתוח קיצור קיבה”) במטרה לסייע להם בהורדה במשקל.

ההשפעות החיוביות של הניתוחים הבריאטריים

מעבר להורדה במשקל לניתוח זה השפעות בריאותיות חיוביות נוספות, ביניהן הטבה בסכרת קיימת או מניעתה, הפחתה ואיזון יתר לחץ דם, הורדת סיכון לבעיות לבביות, והפסקה של צרבות ובדום נשימה בשינה. לשורת יתרונות אלו מתווסף מחקר חדש, שמצא הורדה בסיכון לפיתוח ממאירויות שנמצאות בקשר עם השמנת יתר.

השמנת יתר נמצאת בעליה מתמדת במדינות המערביות, והגיעה לשיאים קיצוניים במיוחד. מדובר בעליה של כ2% בשנה. התופעה פוגעת הן במבוגרים, שכיום כ60% מהם סובלים ממשקל עודף, והן בנוער ובילדים, מהם 21% סובלים מהתופעה. למרות הסברה הרווחת כי הגנטיקה מכריעה בתחום העליה במשקל, אך למעשה, השפעות סביבתיות, אחריות על מעל 60% מהסיבות להשמנת יתר.

להשמנת יתר השפעות משמעותיות על הבריאות. עודף צריכה של סוכר גורם לתנגודת לאינסולין והתפתחות מחלת הסכרת ומפגעיה השונים. עודף צריכה של שומנים ועליה ברמות הכולסטרול מעודדים התפתחות של כבד שוומני ואי ספיקת כבד, וכן להאצת תהליך טרשתי בעורקים והגברת סיכוי למחלות לב. ומעבר לכך מחלות רבות וירידה משמעותית באיכות החיים נגרמת על ידי משקל עודף.

ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר מוצעים מעל ל50 שנה, אך בשנים האחרונות הפכו לפופולאריים ביותר, אם בזכות שיטות לפרוסקופיות שהינן פחות פולשניות ובעלות סיכון ניתוחי נמוך יותר, ואם בעקבות העליה החדה בהשמנת היתר. ישנם מספר סוגים של ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, ביניהם: הצרת קיבה בטבעת, מעקף קיבה, שרוול קיבה, מעקף תריסריון ומיני מעקף קיבה.

תהליך המחקר ותוצאותיו

עם שכיחות הניתוחים העולה, עולה גם כמות המחקרים בנושא, ולאחרונה התווסף מחקר חשוב שכלל 6 מרכזים רפואיים בארצות הברית. המחקר נערך על פני תקופת זמן של 7 שנים, וכלל מעל 88,000 משתתפים. אוכלוסית המחקר התחלקה לשתי קבוצות, קבוצת הניתוח, שכללה כרבע מהמשתתפים ובה עברו ניתוח בריאטרי, וקבוצה שניה, קבוצת הביקורת, בה הנבדקים לא עברו ניתוח זה. יש לציין כי מעל 80% מהמשתתפים המחקר היו נשים.

תוצאות המחקר היו מפתיעות בשל ההפחתה הדרמטית בסיכון לפיתוח מחלות ממאירות בקבוצה שעברה ניתוחים בריאטרים. במשך שלוש שנים 2,500 משתתפים פתחו ממאירות, כאשר בקבוצת הניתוח היה 33% פחות משתתפים שפתחו ממאירות בהשוואה לקבוצת הביקורת.

סוגי הסרטן שהופחתו הודות לניתוחים הבריאטריים

בחינה מדוקדקת של סוגי הממאירויות ששיעורן הופחת הודות להפחתה במשקל, שנבעה מהניתוח הבריאטרי, מצאה כי מדובר בממאירויות שנמצאו באסוציאציה עם השמנת יתר. ממאירויות אלו כללו את סרטן השד, סרטן האנדומטריום, סרטן הקולון וסרטן לבלב. בהתאם לסוגי הממאירויות שנמצאו, נראה כי הזוכות העיקריות להטבה רפואית זו לאחר הניתוח הינן נשים. כך למשל הסיכון לפיתוח סרטן אנדומטריום בנשים עם השמנת יתר קיצונית ירד ב54%, בעוד הסיכון לפיתוח סרטן שד בגיל הבלות בקרב נשים עם עודף משקל ירד ב42%.

המנגנון בו הורדה במשקל מסייעת להפחית סיכון לסרטן עדיין נמצא במחקר. כיום מעריכים כי מדובר בתהליך ארוך הנתרם מתאי השומן. תאים אלו הינם "פרו דלקתיים", וגורמים ליצור ונדידה של חומרים דלקתיים המכונים "ציטוקינים". אלו, בתורם מעודדים חלוקה של תאים כחלק מתהליך החידוש של הרקמה הפגועה הדלקתית.

חלוקה של תאים טומנת בחובה סיכון של טעות, שתתבטא בהתמרה של תא אחד לתא סרטני. במידה ותא זה מצליח להתגבר על מנגנוני התיקון של הגוף, הדרך לסרטן קצרה, ובמיוחד כאשר יש הרבה שומן והרבה דלקת. בנוסף, נציין שתאי שומן מפרישים גם אסטרוגן, המעלה באופן ספציפי את הסיכוי לפתח סרטן שד.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!