תזונה לפני ואחרי ניתוח מעקף קיבה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

תזונה מומלצתרבים בקרב הציבור הרחב נוטים להתייחס לניתוח מעקף קיבה כאל מעין "ניתוח קסם", הגורם לירידה במשקל ללא שום צורך בשינויים או בהיענות לטיפול מצד המנותח. מדובר על תפיסה רווחת מאוד אך בדיוק באותו האופן גם על תפיסה שגויה מאוד.

מיותר לציין כי ישנה חשיבות עליונה לכך שהמועמד לניתוח יפנה לדיאטנית קלינית לפני הניתוח במטרה שתוכל להעריך את הסטטוס התזונתי שלו לפני הניתוח.

הפגישות עם הדיאטנית הקלינית צריכות להתקיים באופן קבוע גם לאחר ניתוח מעקף קיבה אך על מנת שיגיע מוכן לניתוח ועל מנת שהסיכוי לחסרים תזונתיים לאחר הניתוח יהיה נמוך במידת האפשר, הרי שיש להיפגש עם דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול במנותחים בריאטרים עוד לפני הניתוח.

התזונה לפני הניתוח

כשבועיים לכל הפחות לפני הניתוח, מומלץ מאוד לעבור לתזונה דלת פחמימות ושומנים. השינוי נועד לצמצם את הסיכוי לסיבוכים ולהקטין את נפח הכבד של המועמד לניתוח. יממה אחת לפני הניתוח, מומלץ מאוד לעבור לתזונה נוזלית בלבד. במהלך היום מומלץ לשתות כתריסר כוסות מים, מרק צח מסונן, מיץ פרי מסונן או תה והחל משעות הלילה יש להקפיד על צום מוחלט.

תזונה בשבוע הראשון לאחר הניתוח

בשבוע הראשון לאחר הניתוח במהלך ההתאוששות, מומלץ לשתות אך ורק נוזלים צלולים בלגימות קטנות. סך הכול יש לצרוך כליטר וחצי של נוזלים מדי יום אך לא להיצמד למים בלבד וזאת כיוון שהגוף זקוק גם למלחים ולקלוריות. אי לכך ניתן למשל ללגום מיצי פירות או מיצי ירקות מסוננים, קפה או תה, מעט חלב, מרק ירקות צח או מרק עוף מסונן ועוד. מספר ימים לאחר הניתוח ניתן לצרוך יוגורט קל בלי תוספת פרי, גבינה לבנה רכה או ריוויון.

במהלך השבוע הראשון יש לשים לב לתגובה של הגוף לנוזלים השונים ולא לשכוח להקפיד על צריכה נאותה של נוזלים בכמויות קטנות ככל האפשר. איטיות היא מילת המפתח.

תזונה בשבוע השני לאחר הניתוח (החל מהיום השביעי ואילך)

אם הכל מתנהל כשורה, ניתן, באישור הדיאטנית הקלינית והמנתח כמובן, להתקדם אוכל רך יותר. חשוב לצרוך מזון מדי שעתיים וכן ליטול תוסף מולטי ויטמין וויטמין D בצורה נוזלית או בצורת טבליות מרוסקות. בכל מצב שבו מתרחשת הרעה ביכולת האכילה, יש לחזור שלב אחד אחורה.

סך הכול במהלך השבוע הראשון יש לנסות להגיע לצריכה של 600 קלוריות מדי יום ובמהלך השבוע השני לצריכה של אלף קלוריות ליום.

תזונה בשבוע השלישי לאחר הניתוח

לאחר השבועיים הראשונים ניתן להוסיף לתפריט ביצה מקושקשת או ביצה קשה מרוסקת. אם עדיין קשה לעכל ביצה מקושקשת או ביצה קשה מרוסקת, ניתן להמשיך לאכול שבוע נוסף מזון במרקם מחיתי. בשלב הזה עדיין אסור לנסות לצרוך ירקות או פירות טריים. ניתן לנסות לצרוך מזונות רכים כמו לדוגמה פירה תפוחי אדמה, ירקות קלופים ומבושלים היטב, קציצת דג, קציצת עוף ועוד.

חשוב מאוד לאכול לאט ככל שניתן ולבחון את ההרגשה לאחר כל ארוחה וכמובן שגם במהלך הארוחה עצמה. יש ללעוס את המזון היטב ולהימנע מתיבול יתר של המזון. במיוחד יש להימנע משימוש בתבלינים חריפים.

תזונה חודש לאחר הניתוח

באופן הדרגתי ניתן להוסיף פירות וירקות דלי סיבים כמו לדוגמה עגבנייה קלופה או מלפפון קלוף, אגס או תפוח עץ קלופים ועוד. חודש לאחר הניתוח ניתן להוסיף את כל סוגי המאכלים באופן הדרגתי מאוד. תוספי התזונה שיש לצרוך לאחר הניתוח הם בעיקר ויטמין B12 וסידן. ויטמין B12 ניתן לקבל בכדור מתחת ללשון במינון של 1000 מיקרוגרם ליום או בזריקה תת עורית אחת לחודש.

סידן יש לקחת במינון של 1000 מ"ג ליום בכדור למשך כל החיים. לאחר הניתוח יש לעבור בדיקות דם על מנת לברר את סטטוס הברזל והחומצה הפולית אחת לשישה חודשים וליטול תוספים בהתאם לצורך. כמו כן באופן כללי יש להמשיך ליטול מולטי ויטמין.

הניתוח מעמיד את המנותחים בסיכון לחסר של חלבונים וויטמין B1. אי לכך, יש להקפיד על צריכה של שמונים גרם חלבון ליממה לכל הפחות.

אולי יעניין אותך גם:

אחרי ניתוח בריאטרי? הינה 3 מתכונים עשירים בחלבונים שיסייעו לכם לשמור על המשקל

פיזיותרפיה בבית לאחר ניתוח בריאטרי

למי מתאים ניתוח מעקף קיבה?

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!