תזונה לפני ואחרי מעקף תריסריון

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

תזונה מומלצתישנם רבים בקרב הציבור הרחב הסבורים כי אדם הלוקה בהשמנת יתר, לא נמצא בסיכון לסבול מחסרים תזונתיים. מדובר על תפיסה רווחת מאוד אך באותה נשימה יש לציין כי מדובר גם בתפיסה שגויה מאוד שכן חלק ניכר מהמועמדים לניתוחים בריאטריים סובלים ערב הניתוח מחסרים תזונתיים חמורים.

למעשה כבר בשנת 2006 נמצא כי אנשים הלוקים בעודף משקל ואנשים הלוקים בהשמנת יתר, סובלים משיעור גבוה יותר של חסרים תזונתיים בהשוואה לאנשים בעלי משקל בטווח הנורמאלי (השכיחות הגבוהה ביותר של חסרים תזונתיים נמצאה בקרב נשים בעלות עודף משקל בגיל הפוריות).

החסרים התזונתיים מופיעים על רקע צריכה של תזונה לא מאוזנת (העשירה בסוכרים ובשומנים ודלה במינרלים וויטמינים) ועל רקע הפרעות שונות בחילוף החומרים, הקשורות לעודף המשקל.

חסרים תזונתיים הקיימים לפני הניתוח קל יחסית לתקן באמצעות נטילת תוספי מזון או שינוי של הדיאטה היומית. עם זאת, לאחר הניתוח לא זו בלבד שקשה יותר לתקן את החסרים אלא שברוב המוחלט של המקרים החסרים הולכים ומחמירים.

תזונה לפני ניתוח מעקף תריסריון

זמן רב לפני הניתוח על המטופל להיפגש עם דיאטנית קלינית לצורך הערכה ראשונית טרום ניתוחית. במסגרת ההערכה התזונתית על הדיאטנית לסקור את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לבדוק מה הן נקודות החוזק והחולשה שלו, לברר האם התנסה בעבר בדיאטות הרזיה, האם הוא בעל מוטיבציה גבוהה לשינוי ועוד. הנתונים שנאספים במסגרת ההערכה התזונתית ישמשו את הצוות הבריאטרי לצורך התאמת הניתוח למטופל בעתיד.

בנוסף לכך, על הדיאטנית הקלינית לאבחן חסרים תזונתיים שונים במועמד ואם מתגלים חסרים תזונתיים, עליה לתקן אותם לפני הניתוח. כמו כן בדרך כלל שלושה שבועות לפני ניתוח מעקף תריסריון המועמדים לניתוח מונחים לעבור לתזונה דלת פחמימות ושומנים במטרה להקטין את נפח הכבד, על מנת למזער את הסיכוי לסיבוכים.

תזונה לאחר ניתוח מעקף תריסריון

החזרה לתזונה רגילה מבחינת מגוון המזונות מתרחשת באופן הדרגתי מאוד, בהתאם לסבילות של המנותח. בשלב הראשון המנותח צורך נוזלים צלולים בלבד כמו לדוגמה תה או מים, בשלב השני הוא עובר לנוזלים מלאים, לאחר מכן למזונות טחונים, בשלב הבא למזונות בעלי מרקם דייסתי או מחיתי וכך הלאה עד שבאפשרותו לצרוך גם מזונות מוצקים.

לאורך כל ההתקדמות במרקמים על המנותח להישאר במעקב צמוד של דיאטנית קלינית על מנת למזער את הסיכוי לסיבוכים שונים. מעבר מהיר מדי בין השלבים עלול לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי שליליות.

הסיכון לחסרים תזונתיים לאחר ניתוח מעקף תריסריון

כפי שציינו, אדם הסובל מהשמנת יתר, בדגש על אדם המועמד לניתוח בריאטרי, נמצא בסיכון מוגבר לסבול מחסרים תזונתיים. בנוסף לכך, ניתוח מעקף תריסריון מעמיד את המטופל בסיכון מוגבר לסבול מחסרים תזונתיים, ללא קשר לחסרים שהיו קיימים ערב הניתוח. למעשה מאחר וניתוח מעקף תריסריון גורם לתת ספיגה משמעותית במיוחד, הרי שניתוח זה גורם לשכיחות הגבוהה ביותר של חסרים תזונתיים בהשוואה לכל שאר הניתוחים הבריאטריים.

החסרים התזונתיים האופייניים ביותר לאחר ניתוח מעקף תריסריון הם ירידה ברמות הסידן, הברזל, ויטמין D, חומצה פולית, ויטמין B12, תיאמין (ויטמין B1), וויטמינים מסיסי שומן (A, D, E ו- K). כמו כן סיבוך אפשרי של ניתוח מעקף תריסריון הוא תת תזונה של חלבונים ואף של שומנים.

לאור כל זאת, הרי שלא זו בלבד שיש להגיע לפגישות טיפוליות עם דיאטנית קלינית לפני הניתוח, אלא שיש להקפיד על פגישות תדירות עם דיאטנית קלינית בשנים הראשונות לאחר הניתוח.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!