ניתוחים בריאטריים

התפתחות הפרעות אכילה לאחר ניתוח קיצור קיבה

רופאבשנים האחרונות אנשי המקצוע העוסקים בטיפול במטופלים הסובלים מהפרעות אכילה מדווחים על סוג חדש של מטופלים, הסובלים מהפרעות אכילה לאחר ניתוחים בריאטריים. בחלק מהמקרים מדובר בחולים שלא סבלו בעבר מהפרעות אכילה אך בחלק מהמקרים מדובר בכאלו שסבלו מהפרעות אכילה, שחוו החמרה במצבם לאחר הניתוח. באופן כללי כיום ידוע כי אדם שסובל מהפרעת אכילה, נמצא בסיכון גבוה לפתח הפרעת אכילה לאחר הניתוח בהשוואה לאדם שלא סבל מעולם מהפרעת אכילה.

במחקר שנערך בבית החולים ג'ון הופקינס הממוקם בבולטימור שבארצות הברית, נמצא כי קרוב לעשרה אחוז מהמטופלים שסבלו מהפרעות אכילה בשנת 2014, שהתאשפזו בבית החולים, היו בעלי היסטוריה של ניתוחים בריאטריים. אי לכך, נראה כי ישנה חשיבות עליונה לבחון מראש האם המועמד לניתוח סבל בעבר או סובל בהווה מהפרעת אכילה כזו או אחרת.

בנוסף לכך, לאור הממצאים נראה כי ישנה חשיבות גבוהה גם לבצע מעקב אחרי המנותחים באופן צמוד יותר תוך שימת דגש על אבחון של הפרעת אכילה בשלביה הראשוניים ביותר. לרוע המזל אבחון של הפרעת אכילה עלול להיות מאתגר מאוד וזאת כיוון שברוב המקרים ההפרעה נשמרת בסוד והרגלי האכילה הלא תקינים מתנהלים בחשאי והרחק מהסביבה הקרובה.

הקאות לאחר ניתוח בריאטרי

הקאות לאחר ניתוח בריאטרי מתרחשות בקרב ארבעים אחוז מהמנותחים על רקע התמלאות יתר של הקיבה. עם זאת, בקרב חלק מהמנותחים, ההקאות האקראיות עלולות להפוך להקאות יזומות וההקאות עלולות להפוך לכלי לשמירה על המשקל או לירידה במשקל. בנוסף לכך ישנן התנהגויות אכילה פתולוגיות נוספות שעשויות להתפתח בקרב מנותחים לאחר ניתוח בריאטרי כמו לדוגמה תסמונת "אכילה יריקה", חיטוט או משחק באוכל במהלך האכילה מבלי לאכול, שימוש במשלשלים או במשתנים ועוד.

השוני בטיפול לאחר האבחון

לאחר קבלת האבחנה בנוגע להפרעת האכילה, יש להתחיל בטיפול רב מקצועי הכולל בין היתר טיפול דיאטטי מתאים, השונה בצורה משמעותית מהטיפול המתאים לסובלים מהפרעות אכילה, שלא עברו ניתוח בריאטרי. באופן כללי לא ניתן לטפל באדם הסובל מהפרעת אכילה לאחר שעבר ניתוח בריאטרי באותו האופן שבו נהוג לטפל באדם הסובל מהפרעת אכילה, שלא עבר ניתוח בריאטרי שכן הניתוח מקטין בצורה משמעותית ביותר את נפח הקיבה ואת קיבולת מערכת העיכול.

בהתאם לכך, מנותחים שאיבדו כמויות רציניות ממשקלם וכעת סובלים מאנורקסיה נרבוזה למשל, לא יכולים להתאים לתכניות המקובלות הניתנות לסובלים מאנורקסיה נרבוזה, שהינם בעלי מערכת עיכול תקינה לחלוטין. אי לכך, בנוסף לפסיכולוג, לתזונאית ולאנשי הצוות המרכיבים באופן מסורתי את המערכת המטפלת באדם הסובל מהפרעת אכילה, יש לכלול בצוות גם דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול במנותחים בריאטריים ורופא המתמחה בטיפול במנותחים בריאטריים.

בעיות שונות שצריכות להדליק נורה אדומה

להלן סימנים שונים שיש בהם כדי להעיד על כך שמתפתחת הפרעת אכילה במנותח בריאטרי:

Exit mobile version