אושר ניתוח קיצור קיבה לחולי סוכרת

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

סוכרתרבים מחולי הסוכרת לקו במחלה בעקבות בעיה הנקראת "השמנת יתר חולנית". הגדרתה של השמנה מסוג זה, היא כשמדד מסת הגוף BMI עובר את רף ה – 40.

עד כה לחולי סוכרת אסור היה לעבור ניתוח לקיצור קיבה, ניתוח אשר נמצא כאחת השיטות היעילות לירידה במשקל עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית.

לאחרונה, אישר משרד הבריאות לחולי סוכרת אשר לוקים בהשמנת יתר חולנית לעבור ניתוח זה. הסיבה היא, שמחקרים רפואיים הוכיחו כי חולי סוכרת בעלי עודף משקל חולני אשר עברו ניתוח לקיצור קיבה החלימו לחלוטין או שרמת הסוכר בדמם ירדה באופן משמעותי בעקבות הניתוח. על השילוב בין השמנת יתר לבין סוכרת ועל הקשר ביניהן לבין ניתוח לקיצור קיבה, במאמר שלפניכם.

הקשר בין השמנת יתר חולנית לבין סוכרת

השמנת יתר חולנית הינה סוג של השמנה קיצונית. כאשר מדד מסת הגוף עולה על 40, לעומת BMI תקין המגיע בדרך כלל עד 25.

ידוע כי השמנת יתר חולנית גורמת לבעיות בריאות רבות: לחץ דם גבוה, שומנים בדם, סיכון גבוה יותר למחלות לב ואירועים מוחיים, סיכון גבוה יותר למחלות סרטן ועוד.

אחת המחלות הקשורות באופן ישיר להשמנת יתר חולנית היא סוכרת. סוכרת נחשבת למחלה קשה ומסוכנת.

המחלה נובעת ממיעוט הפרשה של אינסולין בגוף, או מהפרשת אינסולין לא יעיל אשר אינו מסוגל לפרק את הסוכר. כתוצאה מכך נפגעות עם השנים מערכות גוף רבות בצורה הרסנית.

סוכרת נחשבת בדרך כלל למחלה אשר ניתן לטפל בה ולאזן אותה, אך לא לרפא אותה. והנה מסתבר כי אצל חולי סוכרת אשר המחלה נובעת אצלם מהשמנת יתר חולנית, ניתוחים לקיצור קיבה עשויים להביא לריפוי מוחלט של המחלה. זו פריצת דרך רפואית הן בתחום המחקר של מחלת הסוכרת והן בתחום המחקר של עודף משקל חולני.

ניתוחים לקיצור קיבה הפכו לפופולאריים מאד בשנים האחרונות

בשנים האחרונות הולך וגובר הביקוש בקרב אנשים רבים הסובלים מעודף משקל לניתוחים לקיצור קיבה. הביקוש הגבוה נובע מן הרצון לרזות בכל מחיר. בדרך כלל המועמדים לניתוחים הם אנשים שסובלים מעודף משקל רב במשך שנים רבות, ניסו את כל שיטות הדיאטה, ולא הצליחו לרזות. הניתוח נחשב ליעיל ויש לו אחוזי הצלחה גבוהים.

עד כה לא אושר לחולי סוכרת לעבור את הניתוח עקב הסיכונים הכרוכים בו (כבכל ניתוח). אולם, בשנים האחרונות מראים מחקרים בתחום הסוכרת כי ניתוח לקיצור קיבה אצל בעלי סוכרת הסובלים מהשמנת יתר חולנית הביא להחלמה של אחוז גבוה מאד (כ- 90% מהמנותחים) מן המחלה.

הנתונים מראים בצורה מובהקת כי חולי סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים) החלימו מן המחלה לחלוטין או שמצבם השתפר בצורה ניכרת בעקבות הניתוח.

בעקבות הגילויים המרעישים החליט לאחרונה משרד הבריאות להרחיב את האוכלוסייה אשר לה מאושר לעבור את הניתוח ולהכליל חולי סוכרת מסוג 2 בתוכה. הניתוח מאושר לחולים אשר ניסו כל טיפול תרופתי אפשרי להפחתת רמות הסוכר בדם, אך הטיפולים הקיימים לא הצליחו להביא לתוצאות המקוות.

כיצד מסייע הניתוח להחלמה מסוכרת?

הרופאים והמדענים עדיין אינם יודעים כיצד ניתוח לקיצור קיבה מסייע לריפוי המחלה. ההשערה אחת היא כי כמויות המזון הפחותות שאוכל מי שעבר את הניתוח מסייעות להפחתת הסימפטומים. כמו כן משערים כי הניתוח גורם לשינוי מסוים במערכת העיכול אשר מעודד את הפחתת הסוכרת.

הצלחתם של ניתוחים לקיצור קיבה בקרב חולי סוכרת הסובלים מעודף משקל הביאה לגל מחקרים הבוחן את האפשרות שניתוחים לקיצור קיבה יהוו בעתיד כשיטת הריפוי ממחלת הסוכרת גם לחולים אשר אינם סובלים מעודף משקל. ניתוח לקיצור קיבה אם כן, אושר על ידי משרד הבריאות גם לחולי סוכרת.

ראו גם:

ניתוח לקיצור קיבה – האם מרפא סוכרת?

שאיבת שומן מהבטן

האם ניתוח לקיצור קיבה עלול לגרום למחלות לב?

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!