השתלת עור

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

הרדמה מלאהכוויות בדרגת חומרה גבוהה, היא פגיעה אשר מוגדרת כהפרעה לשלמות העור. לסוג פגיעה זה השפעה על כל מערכות הגוף, והיא עלולה לגרום לסיבוכים במערכות מרוחקות ואף, בדרגה הקיצונית, לכשל מערכות כללי.

הכוויה הינה פגיעה בעור, אשר משמש כאיבר חוצץ בין הסביבה החיצונית ואיברי הגוף הפנימיים. העור משמש גם כאיבר אשר יכול לחוש במגע, כאב או לחץ, מהווה חלק ממערך ההגנה החיסונית ומווסת את טמפרטורת הגוף באמצעות הזעה ונידוף.

הכוויה, לרוב נגרמת מחשיפה לטמפרטורות קיצוניות (חום או קור), כמו במקרה של קרינה או שריפה, או כימיקלים שונים.

הכוויות מחולקות על פי דרגות חומרה הנקבע על פי שטח והיקף הפגיעה. ככל שהכוויה פוגעת בשכבות עמוקות יותר, ומתפרשת על פני שטח נרחב יותר (המחושב כאחוז משטח הגוף), כך היא תיחשב כחמורה יותר. פגיעות כוויות אצל ילדים ייחשבו כחמורות יותר מאשר אלו המתרחשות אצל מבוגרים כפועל יוצא של גודל גופם.

הטיפול בכוויות

הטיפול בנפגע כוויות חייב להיות באופן מיידי ומהיר, עקב הסיכון לחיים אשר פגיעה זו עלולה לגרור. הפגיעות הנלוות יכולות להיות משני סוגים: איבוד נוזלים ומינרלים העלולים להוביל למצב של התייבשות וחסר איזון, והשנייה: חשיפה לזיהומים, אשר בלעדי העור המגן, עלולים לתקוף באופן ישיר את מערכת החיסון.

בדרך כלל, הטיפול המיידי יהיה, החזרת הנוזלים, המינרלים והחלבונים הדרושים, על פי דרישת הגוף. מעבר לכך, יינתן לנפגע אנטיביוטיקה מונעת, בכדי לנסות למנוע סיבוכי זיהומיים עתידיים.

בשלב השני של הטיפול, כאשר הנפגע יצא מכלל סכנת חיים, ניתן לנסות לטפל ולשחזר את העור החסר.

ניתוח כירורגי של השתלת עור הוא הליך מקובל בכוויות מדרגות חומרה שונות, ונעשה בהרדמה מלאה. הניתוח, אשר נחשב כמסובך לעשייה כולל את הסרת העור המת ממקום הפגיעה (הטרייה), והשתלת עור חדש במקומו.

השתלת עור יכולה להיעשות גם לאחר פרק זמן ממושך מזמן הפגיעה, ולפעמים משמשת לכיסוי צלקות ישנות אשר נגרמו מכוויות בעבר.

סוגי השתלות עור

השתלות העור יכולות להיות משני סוגים: השתלת עור עצמונית (skin graft), והשתלת עור ממקור אחר. בהשתלת עור עצמונית, לוקחים את חתיכת העור החסרה ממקום אחר בגוף המטופל, בדרך כלל מהירך או השוק.

שיטת טיפול זו נכונה וטובה לכוויות אשר שטחן הוא עד 40% משטח הגוף. לפעמים, יצטרך העור המושתל לעבור מניפולציה כלשהי על מנת להתאים באופן טוב יותר למקום הפגוע.

השתל נקרא שתל מרושת, והוא עובר תהליכי רישות אשר אמורים להגדילו. בכוויות מדרגת חומרה גבוהה יותר, בדרך כלל, לא יהיה מספיק עור בריא להשתלה, ולכן ניתן להשתמש בעור הלקוח ממקור אחר. פעמים, העור יכול להילקח ממקור אנושי אחר, או שהינו עור מלאכותי אשר נעשה מחומרים תעשייתיים.

ניתוחים אלה נחשבים לניתוחים מסובכים, ומחייבים את אישפוזו של הנפגע למשך זמן ארוך. לאחר הניתוח, יקבל המטופל אנטיביוטיקה לכיסוי מניעתי ומשככי כאבים.

האיזור המושתל והאיזור ממנו נלקח העור, יחבשו, ולמשך השעות הראשונות, יימדד ללחץ דם, חום ודופק באופן תכוף.

נעשה ניסיון מצד הכירורגים לחבר את העור בצורה כזו, אשר לא תשאיר צלקות או סימנים כלשהם. אולם, לפעמים ניכרים הבדלים בין גווני העור או סימנים אחרים.

הסימנים וסוג הריפוי תלוי, פעמים רבות, בסוג העור של הנפגע, ובפרמטרים אישיים אחרים. באזורים נראים יותר, כמו למשל אזור הפנים, התאמת העור המושתל תיעשה ביתר קפדנות, וייעשה שימוש בשתל עור לא מרושת, קרי שתל עור אשר לא יעבור מניפולציה לשם הרחבתו או התאמתו המלאה.

ראו גם:

מתיחת עור

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!