כיצד להיפטר מעודפי עור ושומן בבטן?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

אנשים רבים חולמים על בטן שטוחה ולכן מבצעים סוגים שונים של דיאטות, אימוני כושר אינטנסיביים או ניתוחים בריאטריים (לקיצור קיבה) שכל מטרתם היא להשיג ירידה משמעותית וניכרת במשקל. עם זאת, רבים לא לוקחים בחשבון כי לאחר שינויים קיצוניים ודרמטיים כאלו, עלולים להיווצר כתוצאה מהירידה המאסיבית במשקל גם עודפי עור ושומן באזור הבטן, אשר בחלק מהמקרים גורמים ללא מעט מבוכה, לעיתים לא פחות מזו שגורם השומן עצמו.

הבעיה הזאת נפוצה מאוד גם אצל נשים לאחר הריונות. זאת כמובן כתוצאה מהשינויים בהיקפה של הבטן, אשר גורמים למתיחות חוזרות ונשנות של העור, וכן להיחלשות של השרירים בדופן הבטן. בקרב נשים אלו, מתרחשת לעיתים גם נדידה של השרירים לצידי הבטן, דבר שפוגע אף הוא באסתטיקה של האזור המרכזי של הגוף.

גם בקרב מי שלא חוו ירידה או עלייה דרמטית במשקל, עלולים להצטבר עם השנים עודפי עור ושומן באזור הבטן התחתונה או האגן, שנובעים מכך שבמרוצת השנים העור מאבד את גמישותו, מתקמט ומהווה אזור שבו חלקיקים שומניים נוטים להצטבר. זהו תהליך טבעי שמתרחש אצל חלק מהאנשים וגורם למראה רפוי ומדולדל של העור בבטן ובאזורים נוספים בגוף.

את כל הבעיות האלו ניתן כיום לפתור באמצעות ניתוח ייעודי להסרת עור עודף ושומן. הנה כל מה שחשוב לדעת על ההליך הזה לפני שמקבלים החלטה.

למי מתאים הניתוח ולמי פחות?

באופן כללי, הניתוח כמובן מיועד לכל מי שרוצה להביא לשיפור במראה העור באזור הבטן. עם זאת, במקרים מסוימים עדיף להימנע מהניתוח או לדחות אותו למועד מאוחר יותר. המקרים האלו כוללים מצבים שבהם משקל הגוף אינו קבוע ויציב בתקופה של לפחות חצי שנה לפני הניתוח, כמו גם במקרים של נשים שמתכננות היריון נוסף. זאת מכיוון שבמצבים כאלו עלולים להתרחש שינויים נוספים בעור הבטן בעתיד, אשר עלולים לפגוע בתוצאות הניתוח ולהפוך אותו למיותר.

גם אנשים עם מחלות כמו סוכרת שאינה מאוזנת, אי ספיקת לב חמורה, או כל מחלה שמטופלת עם מדללי דם, צריכים להיוועץ עם רופא מומחה לפני התהליך, כדי לשקול את מידת ההתאמה אליו.

כיצד נערכים לניתוח להסרת עודפי עור ושומן בבטן?

השלב הראשון בתהליך הזה יכלול כמובן שיחת היכרות וייעוץ עם הרופא המנתח. חשוב לבצע את התהליך הזה אצל מומחה ברפואה פלסטית, עם ניסיון רב בביצוע הליכים מהסוג הזה. במהלך הפגישה ייבחן מצב העור, תיבדק כמות השומן התת עורי וכן תתבצע הערכה של מצב שרירי הבטן, כדי לקבוע עד כמה הם חזקים או רפויים, והאם יש צורך לטפל גם בהם.

מכיוון שמדובר בהליך כירורגי פולשני, לפני הטיפול יהיה צורך לבצע בדיקת דם, וייתכן כי יידרשו בדיקות נוספות, בהתאם לדרישת הרופא, שיכולות לכלול צילום חזה ואק"ג. זאת על מנת להבטיח שהתהליך לא יסכן את הבריאות, וכדי לסייע לרופא המנתח לגבש תמונה מדויקת יותר של מצבו הרפואי של המנותח.

כשמונה שבועות לפני הניתוח, יהיה עליכם להפסיק לעשן, וכן להימנע מנטילת תרופות המשפיעות על קרישת הדם, כמו אספירין וקומדין. בנוסף, יש להימנע מנטילת תוספי מזון טבעיים שמשפיעים על קרישת הדם, לרבות אומגה 3 או ויטמין E.

כיצד מתבצע ניתוח מתיחת בטן?

 ניתוח להסרת עודפי עור ושומן בבטן מבוצע ברוב המקרים בהרדמה כללית. הוא בדרך כלל אורך בין שעתיים לשלוש, אם כי הוא יכול כמובן להתארך עוד יותר בהתאם לצורך הכירורגי ולשילוב של הליכים נוספים במסגרתו.

במהלך הניתוח, בדרך כלל יבוצע חתך לרוחב בשיפולי הבטן, כלומר החלק התחתון שלה. זאת על מנת להפריד את שרירי הבטן ממעטפת העור והשומן שמכסה אותה. בשלב השני יהדק הרופא את המעטפת הזאת, יסיר עודפי עור ושומן וימקם מחדש את הטבור כדי להימנע מחוסר סימטריה בתום ההליך.

במידת הצורך, תבוצע גם שאיבה ממוקדת של שומן כדי לשפר את התוצאות, או שתבוצע הרמה של החזה. במקרים אחרים הטיפול ישלב גם הסרת עודפי עור, שאיבת שומן והידוק של אזור הישבן והירכיים. זאת כמובן בהתאם להחלטה משותפת שתתקבל עוד בשלב הייעוץ על ידי המטופל והרופא.

בתום ההליך, ייתכן כי הרופא יחדיר לאזור הניתוח נקזים, שהם צינוריות ייעודיות לניקוז ההפרשות.

במקרים מסוימים, בייחוד כאשר מדובר בשיעורים נמוכים יחסית של עודפי עור ושומן שיש להסיר מאזור הבטן, ניתן יהיה לבצע הליך פשוט יותר, עם חתך קטן יותר ובלי לשנות את מיקום הטבור. תהליך כזה מטבע הדברים יצמצם את גודל הצלקת, יקצר את זמן ההתאוששות ויפחית את שיעור הסיכונים והסיבוכים.

השעות, הימים והחודשים שאחרי: למה לצפות בתום הניתוח?

בדרך כלל, לאחר הניתוח לא יהיה צורך באשפוז לילה והמטופל יוכל לשוב לביתו כבר באותו היום. עם זאת, חשוב להבין כי מדובר בהליך שדורש פרק זמן של התאוששות שיאפשר לגוף להסתגל לשינויים שנערכו בהליך הכירורגי.

בימים הראשונים, צפויים להופיע כאבים מקומיים באזור הבטן והמטופל עלול להתקשות לקום משכיבה כתוצאה מהעור המתוח באזור הבטן. בדרך כלל יידרשו כמה ימים עד שהתחושות האלו יתפוגגו, ולכן מומלץ להצטייד במשככי כאבים שישפרו את ההרגשה הכללית בימים הרגישים האלו.

כדי להקל על הכאבים ולמקסם את תהליך הריפוי, מומלץ להקפיד על שימוש בחגורת בטן בתקופה שאחרי הניתוח, וכן להתחיל ללכת ולהניע את הגוף כדי לשפר את זרימת הדם.

הנקזים שמוחדרים לגוף בחלק מהניתוחים, בדרך כלל יוסרו לאחר מספר ימים, ורק כאשר הרופא יוודא שהדימום פסק. אולם, חשוב להבין כי בחלק גדול מהמקרים לא יהיה כלל צורך בנקזים וכיום הנטייה היא להשתמש בהם פחות ופחות.

כדי להבטיח שמירה על הבריאות ועל תוצאות הטיפול בתקופה שאחרי הניתוח, מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת לתקופה של חודש לפחות, להקפיד על רחצה וטיפול בפצעים על פי הנחיות הרופא, וכן להגיע לביקורות במועדים שנקבעו. חשוב לעדכן את הרופא המנתח על כל שינוי בבריאות בתקופה הזאת, לרבות נפיחות לא מוסברת באזור הטיפול, חום, כאבים חזקים ותסמינים נוספים שלא נחשבים לחלק ממהלך ההחלמה הטבעי.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!