מתיחת בטן – עם או בלי נקזים?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

מתיחת בטןהידע שהצטבר לאורך השנים, לצד התקדמות הטכנולוגיה ומיומנויות מקצועיות מתפתחות, הפחיתו באופן ניכר את הסיכונים הכרוכים בניתוח למתיחת בטן, אשר ניתן לביצוע היום בשיטה מודרנית ללא נקזים, תוך הצבת דגש על בטיחות המטופלות, הפחתה משמעותית ברמת הכאבים ותקופת החלמה קצרה יותר.

עם זאת, מומלץ לזכור כי עדיין מדובר בניתוח שאינו פשוט, שאורכו כארבע שעות והוא מבוצע תחת הרדמה כללית. לכן יש להבין תחילה את הסיבוכים והסיכונים הכרוכים בו.

ניתוח מתיחת בטן ללא נקזים

הניתוח הקלאסי למתיחת בטן עם נקזים, מתבצע באמצעות תפירת צינורות לעור באזור המנותח, על מנת לשאוב את הנוזלים המצטברים במהלך הניתוח. בעייתיות הליך זה היא בפעולת הנקזים הפנימיים אשר עלולה לגרום לסיבוכים דוגמת יצירת נוזלים והצטברותם, כאבים עזים בימים שלאחר הניתוח, זיהומים, פגיעה בזרימת הדם והגבלת התנועה.

בעיות נוספות של ניתוח בטן עם נקזים עלולות להתבטא בהחלמה איטית יותר. בטכניקה של ניתוח ללא נקזים, אשר כוללת שאיבת שומן בשילוב עם מתיחת בטן ושמירת דרכי הלימפה עם חגורה חיצונית, אין צורך להשתמש בנקזים. במידת הצורך, ניתן להוסיפם לאחר הניתוח, בהליך פשוט.

סיבוכים אפשריים

ביצוע של ניתוח מתיחת בטן, במיוחד כאשר הוא מבוצע ללא שימוש בצינוריות ניקוז, המהוות מקור לחדירת זיהומים לאזור המנותח, כרוך במעט סיבוכים, והקפדה על ביצוע ההנחיות לאחר הניתוח מפחיתות את הסיבוכים. יחד עם זאת, חשוב לתת את הדעת על הסיבוכים האפשריים:

תסחיף ריאתי

זהו סיכון נדיר אשר מתבטא ביצירת קריש דם בוורידים, שעלול להתנתק ממקומו, ובאמצעות זרימת הדם יכול להגיע לריאות ולגרום לדילול אספקת הדם, שיכול לגרום לאספקת חמצן לקויה ולהסתיים בחנק.

הטיפול בסיבוך זה יתבצע בהתאם למצב ויתבטא במתן מדללי דם, פיזיותרפיה נשימתית, סטרואידים ואנטיביוטיקה, וטיפול פליאטיבי מערכתי ומקומי. יש לגלות ערנות לתסמינים, להקפיד על ביצוע הנחיות הרופא בימים שלאחר הניתוח, ולהתייעץ בכל מקרה של תופעה חריגה.

סרומה – זהו מצב של הצטברות נוזלים באזור המנותח. הסיכוי למצב זה הוא סביר ולכן יש לתת עליו את הדעת. אבחנה מוקדמת של התופעה מייעלת את הטיפול, הכרוך בניקוז תוך שימוש בצינוריות, או ניתוח חוזר במקרים נדירים יותר. כדי להקטין את הסיכוי להופעת סרומה, הרופא יבצע את שאיבת השומן בטכניקה מיוחדת להפרדת רקמות, ויקפיד על סגירה נאותה של האזור המנותח.

המטומה –  זהו מצב של הצטברות דם והסיכוי להופעת סיבוך זה לאחר ניתוח מתיחת בטן קטן ביותר. הטיפול מתבצע באמצעות ניקוז בניתוח חוזר. על מנת למנוע את הסיכוי להיווצרות המטומה, יש לעבור בדיקות לתפקודי קרישת דם ועל המנתח לעצור את הדימום במהלך הניתוח.

נקז לבטן התחתונה ולטבור – זהו סיבוך נדיר נוסף לאחר מתיחת בטן. זיהוי מוקדם שלו יקדם את תוצאות הטיפול המבוצע בפתיחת תפרים על מנת להקטין את המתח באזור, או במקרים מסוימים, ניתוח חוזר. כדי להקטין את הסיכון להופעת נקז, יש לגלות ערנות לסימנים, להגיע לביקורי מעקב אצל הרופא, ולהימנע מעישון. בנוסף, המנתח ישתמש בטכניקות מתאימות במהלך הניתוח, כגון אספקת דם תקינה לאזור המנותח, וסגירה קפדנית או שימוש בצינוריות ניקוז.

זיהום – זהו סיבוך נדיר לאחר מתיחת בטן, ועל מנת למנוע אוו יש להקפיד על סטריליות גבוהה, ובמקרה הצורך, אם מתפתח ניקוז, יש לטפל באנטיביוטיקה.

צלקות – זהו סיבוך נדיר ביותר אשר מתבטא בהגדלת רקמת הצלקת. לשם מניעת סיבוך זה יש לבצע טכניקת תפירה מושלמת, לשפר את מראה הצלקת באמצעות זריקות סטרואידים ומשחות, החבאת הצלקת, ושיטות שונות לרענון צלקת.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!