ניתוחים בריאטריים סוגים

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

ניתוחים בריאטריים סוגיםעקב שכיחות השמנת יתר והתחלואה המטבולית בעשורים האחרונים, והגעתה לכדי 25 אחוזים מכלל האוכלוסיה הבוגרת בישראל, עלה הצורך במציאת פיתרון נגיש ופשוט יותר לכך. שכן, עד כה הפיתרון המרכזי הוא באמצעות ניתוח כירורגי. כתוצאה מכך הגתה הרפואה את האנדוסקופיה הבריאטרית, כלומר- ניתוחים בריאטריים. משמעותם הליכים אלו טיפול בעודף משקל על ידי קיצור קיבה ללא התערבות כירורגית. באמצעות הליך זה יכול המטופל לרדת במשקלו באופן משמעותי, במהירות רבה ולטווח הארוך. ואף לשמור על כך באופן מאוזן ובריא יותר לאורך שנים. הטיפול האנדוסקופי מהותו קיצור פיזי של הקיבה, באמצעות שיטות רבות וניתוחים בריאטריים סוגים שונים. המטרה היא הפחתת תכולתה ונפחה של הקיבה, וכתוצאה מכך לאפשר למטופל לרדת במשקל באופו מהיר.

טכניקות אלו של ניתוחים בריאטריים סוגים שונים מתבצעות כמובן בהרדמה מלאה, כך שהמטופל לא חש דבר. באמצעות צינורית דקה, מכלב, מעקף קיבה ועוד שיטות אנדוסקופויות כמו שיפורט בהמשך המאמר, מגיע הרופא אל הקיבה, ומשנהאת צורתה. ביחס לניתוח כירורגי, ניתוחים בריאטריים פשוטים יותר לביצוע, גם עבור הרופא המטפל וגם עבור המטופל, ובהתאמה גם פוחת זמן ביצוע ההליך, וכן זמני ההתאוששות והאשפוז. בממוצע, הפעולה האנדוסקופית אורכת כשעתיים, ולעיתים אף פחות. משך זמן ההתאוששות קצר יחסית, ובממוצע אורך כיממה אחת בלבד עד שתיים, של זמן אישפוז. 

סוגי ניתוחים בריאטריים

ניתוחים בריאטריים מתחלקים לכמה וכמה סוגים. הראשון שבהם הוא ניתוח הצרת קיבה באמצעות טבעת. זהו ניתוח שמרני יותר, אשר איננו מצריך חיתוך של הקיבה, אלא התקנה של טבעת בלבד, בחלקה העליון. ניפוח הטבעת מתבצע באמצעות היותה עשויה מסיליקון רפואי וכן פנימית המתקנת בתוכה. כך, מספר שבועות לאחר התקנת הטבעת, מנפח המנתח מנפח את הטבעת מחלקת את הקיבה לשני חלקים. שני החלקים אינם שווים, וכך חלקה העליון מתמלא במהירות רבה. כלומר, המטופל אוכל הרבה פחות וכך מגיע מהר מאד לתחושת שובע. 

ניתוח בריאטרי נוסף הוא ניתוח שרוול קיבה. במהלך ניתוח זה מסיר המנתח חלק ניכר מהקיבה, וכך הקיבה מקבלת צורה של שרוול צר וארוך. באמצעות אותה הצרה, כמות המזון שניתן לצרוך יורדת משמעותית, ואיתה גם יורדים הק"ג שהמטופל מעוניין להוריד. מדובר בניתוח בריאטרי מוכר ופופולארי במיוחד, אשר נוחל הצלחות משמעותיות בקרב מטופלים רבים.

ניתוח בריאטרי נוסף ניתוח התקנת בלון בקיבה. ניתוח בלון בקיבה הוא גם כן הליך שאיננו ניתוחי. מדובר בהליך המותאם עבור מטופלים שאינם צריכים להוריד רבות ממשקלם. ניתוח זה הוא ניתוח מופחת סיבוכים או סיכונים, ולכן גם הוא פופולארי בקרב אוכ' קהל היעד שלו. הטיפול מתבצע על ידי החדרה של בלון לתוך הקיבה, דרך הוושט. או אז מבצע המנתח ניפוח של הבלון בקיבה אמצעות צינורית מיוחדת המוחדרת דרך הושט. הישארות הבלון בקיבה מאפשרת לה להקטין משמעותית את נפחה וכך גם גורמת לירידה חדה במשקל.

ניתוח בריאטרי נוסף הוא ניתוח מעקף קיבה. זהו כן רדיקלי, באופן יחסי, לכל שאר הניתוחים הבריאטריים. מטרת ניתוח זה היא הקטנה משמעותית של נפח הקיבה, ויצירת מעקף של התריסריון וכן של חלק ניכר מהמעי הדק, והכל במטרה לבצע השרייה של תת ספיגה. ניתוח מעקף הקיבה מבטל הלכה למעשה את השסתום התחתון של הקיבה, ולכן חשוב להכיר כי הוא מעט יותר נוטה לסיכון כמו הצפה, צניחה ברמות הסוכר, הזעת יתר, דפיקות לב מואצות, חולשה גופנית וכדומה.לפרטים נוספים התייעצו עם הרופא המטפל.

סוג אחרון של ניתוח בריאטרי למאמר זה הוא ניתוח מעקף תריסריון. זהו למעשה הניתוח הבריאטרי הרדיקלי ביותר מכל הרשימה לעיל. המטרה בה היא הקטנת נפח הקיבה באופן מהותי במיוחד, לכדי כיס בנפח מאה סמ"ק בלבד! כך מתבצעת למעשה עקיפה של חלק ניכר מהמעי הדק, ומתאפשרת תת ספיגה מהותית. באמצעות ניתוח זה אמנם ניתן לאבד עד 80-90 אחוזים מהמשקל העודף, אך כאמור יש להכיר את השלכותיו. 

תוצאות הניתוחים הבריאטריים

תוצאות הניתוחים הבריאטריים מדברות בעד עצמן, ולרוב לאחר הפעולה האנדוסקופית נראה ירידה מהירה מאד, של עד 20 אחוזים ממשקל הגוף, באופן מהיר למדי. אחד היתרונות המרכזיים של ההליך הוא שמירת המצב לטווח הארוך ואף לשנים רבות קדימה. ועוד, לאחר ביצוע הפעולה מקבל המטופל הנחיות תזונתיות מדויקות, כיצד לאכול, מה נכון לאכול, מבחינת מוצקים ונוזלים ועד בכלל. למעשה, ביצוע ההליך מאפשר למטופל להקנות לעצמו אורח חיים חדש, בריא יותר וכמובן- אסתטי יותר. ואין ספק כי מדובר באפשרות שונה, טובה ונגישה הרבה יותר, לאור העובדה שעד כה האפשרות היחידה שעמדה בפני המטופלים היו הניתוחים הכירורגיים. הפעולות האנדוסקופיות מאפשרות טכניקה יחודית, טובה וקלה יותר והרבה פחות מסוכנת.

נציין, התוצאה מאותו הליך אנדוסקופי כמעט וזהה לזו המתקבלת לאחר ביצוע הליך כירורגי (ניתוח). לאחר ביצוע הניתוח הבריאטרי מגיע המטופל במהירות גבוהה יותר לתחושת שובע, שכן הקיבה קטנה יותר. עקב כך נדרשת כמות מזון פחותה הרבה יותר על מנת לשבוע. בנוסף לכך, גם יכולת הקיבה לצרוך מזון מעובד או מורכב משתנה ומתמתנת באופן משמעותי, ואף במאת האחוזים מבחינת צריכה של סוכרים, פחמימות פשוטות ושומנים.

וגולת הכותרת, תוצאות הירידה במשקל מדברות באחוזים גבוהים למדי. מחקרים מראים נתוני ירידה של עד 50 אחוזים מעודף המשקל בשנה הראשונה! לאחר מכן, ממשיכה הירידה במשקל באחוזים מתונה ואף עד חמש שנים קדימה, בטווח ממוצע של עשרה אחוז בשנה החמישית. באמצעות ירידה מתונה זו יכול המטופל להסתגל לגופו החדש בצורה מאוזנת ומתונה, ולהתרגל לאורח החיים החדש בצורה הנכונה ביותר. וכן, מבחינת הפן הבריאותי, צפוי שיפור ניכר במיוחד. שכן, עם הירידה המסיבית במשקל ישנה גם נסיגה של מחלות דוגמת לחץ דם גבוה, דום נשימה בשינה, סכרת, בעיות אורתופדיות שונות, צרבות, מחלות לב ועוד ועוד.

ניתוחים בריאטריים סוגים
דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!