ניתוחי השמנה – האם יש הבדל בין מנתחים שונים?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

מנתח

ניתוח נקשר בציבור, בדרך כלל, לטיפול חריף ומהיר בבעיה דחופה ומסכנת חיים. בשנים האחרונות מצב זה איננו משקף נאמנה את המציאות. ניתוחים רבים נעשו בטוחים ופשוטים הרבה יותר. בין הניתוחים הנפוצים והבטוחים הזוכים לפופולריות רבה בעת האחרונה ניתן למנות את הניתוחים הבריאטרים– ניתוחי ההשמנה.

כינוי זה מתייחס לכמה סוגים של ניתוחים, המנסים, בדרכים שונות, להביא להפחתת משקלו של המנותח. ניתוחיים אלו הוכחו כיעילים ביותר בהפחת תחלואה, למשל בקרב חולי סוכרת.

עם זאת –בסופו של דבר הניתוחים נעשים לאנשים בריאים ומתפקדים. בניתוחים מעין אלו עולה עוד יותר חשיבות המיומנות של המנתח, ובטיחותו של החולה.

כיצד מעריכים את יכולתו של המנתח?

באופן אינטואיטיבי, רובנו ככולנו נוכל לטעון שקיימים בעולם מנתחים מיומנים יותר ומנתחים מיומנים פחות. מה הופך מנתח למיומן? אין ספק שכושר טכני, ניסיון וכישרון חשובים מאוד כחלק ממכלול הכישורים והתכונות הנדרש ממנתח, אבל כיצד ניתן להעריך את יכולתו האמיתית?

ניסיון ניתן למדוד באופן ישיר על ידי מספר המנותחים מדי שנה, אבל ניסיון איננו חזות הכל. ניתן כמובן לבדוק את אחוז הסיבוכים בניתוח, כמשקפים את יכולותיו של הכירורג, אך גם צורת מדידה זו לוקה בחסר.

לבית חולים גודל יופנו חולים מורכבים ומסובכים, ושיעור סיכובים גבוה לאחר הניתוח לא בהכרח מעיד על כישורי המנתח, אלא דווקא על אוכלוסיית החולים המנותחים על ידו.

יתר על כן, מדידה כזו של מנתחים יכולה להשפיע לרעה על נכונותם לנתח חולים קשים. מבין המרכיבים שצוינו, כישרון הוא הגורם הקשה ביותר למדידה והערכה.

כיצד מעריכים כישרון? כיצד מעריכים יכולת טכנית? צורות מדידה אובייקטיביות וברורות טרם פותחו, למרות שחשיבותם רבה מאוד לחולה, בבואו לבחור מנתח שבידו יפקיד את חייו.

האם אכן יש הבדל בין מנתחים שונים?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי המוביל The New England journal of Medicine ניסה לענות על שאלות אלו.

החוקרים פיתחו שיטה מעניינת להערכת יכולותיו של מנתח. עשרים מנתחים בריאטרים מובילים בארצות הברית שלחו סרטון וידאו של ניתוח מייצג אל קבוצת של עשרה מנתחים בכירים אחרים, שנדרשו להעריך את היכולות הטכניות של המנתח, כפי שניצפו בניתוח.

המנתחים כולם שלחו סרטון של ניתוח מעקף קיבה המבוצע באופן לפרוסקופי (Laproscopic gastric bypass). המעריכים נדרשו לתת ציון מספרי בקטיגוריות שונות למנתחים שנצפו בסרטון, בסקלה שנעה מ- 1 ל – 5.

המעריכים לא היו מודעים, כמובן, לזהותו של המנתח שבסרטן צפו, כדי להימנע מהטיות שונות הקשורות להיכרות אישית מוקדמת עם המנתח. לאחר שהיו בידי החוקרים דירוג שכזה של היכולות הטכניות של המנתחים, הם השוו את הדירוג לשיעורי הסיבוכים בניתוחים של המנתחים שנבדקו. סך הכל נבדקו ניתוחים של מעל 10,000 חולים.

התוצאות לא היו מפתיעות. החוקרים מצאו שמנתחים שודרגו נמוך ביכולות הטכניות שלהם היו בעלי שיעור סיבוכים גבוה יותר במהלך הניתוחים שביצעו.

שיעור הסיבוכים ברבעון התחתון של המנתחים עמד על 14.5%, לעומת שיעור סיבוכים של 5.2% בלבד ברבעון העליון של המנתחים. יכולות טכניות טובות פחות נקשרו גם לניתוח ממושך יותר (גורם סיכון לזיהומים בניתוח), ושיעורים גבוהים יותר של אשפוז חוזר וניתוח חזור.

מה ניתן ללמוד מהמחקר? כי אין ספק בתחושה האינטואיטיבית שכשרון טכני חשוב למיומנות וליכולתו של המנתח. ייתכן ששיטות מתקדמות להערכת אספקטים שונים של היכולת הטכנית של הכירורג יאפשרו להעריך באופן טוב יותר את יכולתו, וכך יאפשרו מתן טיפול רפואי טוב ואיכותי יותר לציבור הרחב.

ראו גם:

רשלנות רפואית בניתוחי שאיבת שומן וקיצור קיבה

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!