האם ניתוח לקיצור קיבה יכול להפחית סיכון למחלות לב?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

לבמזה שנים רבות ידוע שהשמנה היא גורם סיכון לפיתוח של מחלות לב רבות, ובייחוד מחלות של כלי הדם הכליליים, המספקים דם ללב. במחקרים אפדימיולוגים מרובים התגלה שהשמנה קשורה קשר הדוק למחלות כלי דם בלבד ובמוח.

השמנה משפיעה באופן ישיר ועקיף על בריאותם של כלי הדם. מחלת הסוכרת ועודף שומנים וכולסטרול בדם מושפעים מהשמנת יתר ומעלים גם הם את הסיכון למחלת לב איסכמית והתקפי לב.

מה היא השמנת יתר? דרך פשוטה להעריך השמנה מתבצעת בעזרת מדד ה – BMI ((Body mass index. חישוב ה – BMI נעשה על ידי חילוק המשקל בגובה בריבוע. BMI בין 19 ל – 25 נחשב תקין.

BMI שמעל 25 ועד 30 מציין משקל עודף (Over weight). BMI גבוה מ – 30 כבר מתאר השמנה, עם עלייה בחומרה בהתאם לעלייה ב – BMI. לדוגמא, בחור שגובהו 1.70 ושוקל 100 ק"ג הוא בעל BMI של 34.5 לערך.

המלצה לדיאטה איננה מספקת במקרים רבים של אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. לעיתים קרובות אנשים אלו יתקשו מאוד בירידה במשקל, והדבר לא נובע מכוח רצון חלש, כפי שמקובל לעיתים לחשוב.

גופם של אנשים אלו מותאם, מבחינה ביולוגית והורמונלית, למשקל גוף גובה באופן בלתי תקין. אף על פי כן, אנשים אלו נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב והתקפי לב.

כיצד ניתן לעזור לאנשים אלו? אומנם המלצה לתזונה נכונה ובריאה יכולה לעזור בכל המקרים, אך לא די בה. פתרונות כירורגים קיימים גם הם – ובמיוחד ניתוח לקיצור קיבה.

ניתוח לקיצור קיבה

ניתוח קיצור קיבה, הנקרא בשפה הרפואית "ניתוח בריאטרי" (Bariatric Surgery) הוא בעצם שורה של מספר פרוצדרות כירורגיות, שנועדו כולן להקטין את הקיבה או להפחית את מעבר האוכל דרכה.

קיימות מספר שיטות לביצוע "ניתוח בריאטרי".  שיטה ידועה מכונה לעיתים "טבעת בקיבה", והיא כוללת רצועה המקיפה את הקיבה ומפחיתה את יכולת המעבר של מזון דרכה. ניתוח זה נקרא “Laparoscopic gastric band”.

שיטות נוספות הן  "מעקף קיבה", שמחבר ישירות חלקים מהוושט אל המעי הדק, וניתוחים המערבים גם פרוצדרות בתריסריון.

המשותף לכל הניתוחים הללו הוא הפחתת הפעילות של מערכת העיכול, הפחתה ביכולת ספיגת המזון בגוף, וכתוצאה מכך, ברוב המקרים, הרזייה מהירה ויעילה. מעריכים שהירידה במשקל יכולה להגיע ל 30%-35%, והיא נשמרת לאורך זמן אצל כמחצית מהמטופלים.

האם ניתוח לקיצור קיבה יכול להפחית סיכון למחלות לב?

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי היוקרתי JAMA בחן את ההשפעה של ניתוח בריאטרי, בהשוואה לשיטות טיפול אחרות לירידה במשקל, על הסיכון למחלות לב אצל המטופלים. המחקר נערך בשבדיה, וכלל מעל 4,000 מטופלים שנותחו ב – 25 מחלקות שונות וטופלו בכ – 500 מרפאות. חולים עם מדד BMI הגבוה מ – 34 (אצל גברים) או גבוה מ – 38 (לנשים) היו מועמדים לניתוח, ועברו אותו על פי רצונם.

החוקרים השוו את מספר אירועי הלב שהובילו לתמותה בין קבוצת החולים שנותחה ובין קבוצת הבקרה. התברר שמספר אירועי הלב הפטאליים היו נמוך באופן משמעותי בקבוצה שעברה את הניתח הבריאטרי. גם מספר אירועי הלב או אירועי השבץ הראשוני בקבוצת החולים היו נמוך ובעל משמעות סטטיסטית בקבוצת החולים שעברו את הניתוח .

החוקרים מסכמים שממצאי מחקר זה מוספים לידע על תועלתו הרבה של הניתח הבריאטרי כמפחית את הסיכון למחלות כלי דם (אירועי לב ושבץ), מועיל במחלת הסוכרת, מסייע במצב הנפשי ובדימוי האישי, בעל יעילות במניעת סרטן ומפחית תמותה באופן כללי.

לכן, לחולים הסובלים מהשמנת יתר חולנית ובעלי BMI גבוה – מומלץ להתייעץ ולשקול ביצוע ניתוח זה, בייחוד כאשר שאר הדרכים להפחתה במשקל נכשלות שוב ושוב.

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!