קיצור קיבה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

קיצור קיבההניתוח לקיצור קיבה צבר פופולאריות רבה בקרב אוכלוסיית האנשים עם עודף משקל חולני בשנים האחרונות.

לאחר הניתוח יש ירדה דרסטית במשקל בתקופה קצרה מאוד ולרבים ניתוח זה נראה כ"פתרון קסם" שייתן מזור לכל בעיות המשקל שלהם.

דימוי זה קרוב יותר לדמיון מאשר למציאות, שכן לניתוח השלכות רבות על חיי היום-יום והוא דורש שמירה על דיאטה קפדנית ואורח חיים מאוד מסוים.

שיטות אחרות נפוצות לטיפול בעודף שומנים גם הן: טיפול בעזרת גלי רדיו, ניתוח שאיבת שומן, המסת שומן בלייזר, מתיחת העור ודומים להם. לכן, יש להיוועץ עם רופא מהי שיטת הטיפול המתאימה לכם טרם מתגבשת ההחלטה.

במאמר הבא נפרט על השיטות, הסיבוכים והסיכונים של האפשרויות הקיימות כיום הארץ לקיצור קיבה וכן נעמוד על האוכלוסיות להן טיפולים אלו מיועדים.

למי מיועד ניתוח קיצור הקיבה?

הצורך בירידה מהירה וגדולה במשקל קיים באנשים המוגדרים כבעלי "השמנת יתר חולנית". השמנה זו מוגדרת לכל מי שה-BMI שלו (מדד שמחשב את משקל הגוף ביחד לגובה בריבוע) גבוה מ-40, או לכל מי שה-BMI שלו גבוה מ-35 ויש לו מחלת רקע כמו סוכרת, יתר לחץ-דם או מחלת לב.

באנשים מהסוג הנ"ל, כל קילוגרם נוסף יכול להפוך לסכנת חיים של ממש, ואם אין ביכולתם להוריד את המשקל העודף בעזרת דיאטה, פעילות גופנית ואימוץ אורח חיים בריא יותר, הם הופכים להיות מועמדים לניתוח לקיצור קיבה.

ישנם שני סוגים עיקריים של ניתוחים שמבוצעים כיום בארץ, לכל אחד מהם וריאציות שונות:

ניתוח הקטנת נפח הקיבה

בניתוחים מסוג זה מלבישים על הקיבה טבעת או שרוול שיוצרים בה מעין כיס קטן אליו האוכל נכנס. ניתן גם ליצור כיס זה באמצעות תפירה עם סיכות. הניתוח למעשה מקטין את הנפח של הקיבה, דבר שיוצר תחושה של שובע לאחר אכילת כמות קטנה של אוכל.

לניתוח הטבעת קיים שדרוג מסוים- ניתן לחבר אל הטבעת צינורית שבסופה מעין "מטבע" שמוחדר אל מתחת לעור הבטן. למטבע הנ"ל ניתן להזריק נוזל ובכך להקטין עוד יותר את קוטר הטבעת שעל הבטן. ניתן כמובן גם להרחיב אותה.

שיעור התמותה מניתוח זה הוא כחצי אחוז ואחד הסיבוכים השכיחים שלו הוא "החלקה" של הטבעת כלפי מעלה או מטה ויצירת חסימה מוחלטת של הקיבה. תופעה זו יכולה להיות מסכנת חיים.

לאחר הניתוח המנותח יכול להתקיים על מאכלים נוזליים לזמן מה, וגם לאחר מכן עליו להקפיד על אכילת כמויות מצומצמות מאוד של מזון. מי שלא יקפיד על כך צפוי לסבול מהקאות בשל קיבולת קטנה של הקיבה.

ניתוח מעקף קיבה

סוג הניתוח השני מיועד לאנשים שניתוח טבעת שבוצע להם נכשל או שהוא לא עזר כי המילקשייקים וקוביות השוקולד נכנסים היטב גם לקיבה מוצרת.

הניתוח הזה נקרא "Gastric Bypass" או בעברית מעקף קיבה. במהלך הניתוח המנתח תופר כיס קטן בקיבה אלא שבשונה מניתוח הטבעת, פה הכיס שנתפר עובר הליך של חיבור ישירות אל המעי הדק.

בניתוח זה גם מצרים את נפח הקיבה מכ-1500 סמ"ק בממוצע לכ-20 סמ"ק בממוצע, וגם מקטינים מאוד את המגע של האוכל עם מיצי העיכול בקיבה. נוצר מצב בו האדם אינו יכול לאכול כמויות גדולות של מזון, ומתוך כמויות אלה, רוב המזון מגיע ישירות למעיים ומופרש בצואה במקום להתעכל ולהיספג לדם.

ניתוח זה הוא מורכב בהרבה ושיעור התמותה בו עומד על כ-2%. קיימת סכנה לקרע בדופן המעי במהלך הניתוח.

תוצאות לאחר הניתוח

פרט לטבעת שמולבשת על הקיבה, המנותח צריך ללמוד גם לשים טבעת על תשוקתו למזון. יש צורך בשינוי דיאטה ואורך חיים בכדי לשמור על תוצאות הניתוח לאורך זמן ולהימנע מסיבוכים.

המנותח ייפגש עם דיאטנית שתבנה לו תפריט חדש לאור הניתוח שעבר. כמו כן, רצוי להתמיד בפעילות גופנית.

חושבים לעשות ניתוח לקיצור קיבה? בדקו כאן איזה הליך רפואי מתאים לכם

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!