מה זה דיאטה לפטינית והאם היא באמת עובדת?

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

התשובות הקצרות לשאלות שבכותרת הן "שינוי תזונתי שמבוסס על שינוי התגובה במוח להורמון בשם לפטין", ו"כן, בהחלט". בהמשך העמוד תמצאו תשובות מפורטות, ועוד קודם חשוב להדגיש שלפני כל דיאטה מכל סוג שהוא מומלץ להתייעץ עם רופא על-מנת לוודא התאמה למאפיינים הספציפיים שלך.

דיאטה שמשנה את תגובת המוח להורמון הלפטין

דיאטה לפטינית היא דיאטה שפותחה ותוכננה על-מנת להתגבר על אחד המכשולים העיקריים של כל שינוי תזונתי: היעדר תחושת השובע.

המשוואה פשוטה: כדי להיפטר מקילוגרמים מיותרים, נדרשת הפחתה של כמות הקלוריות היומית. במצב כזה ישנה תחושת רעב, שמציקה ומקשה על הימנעות מהמשך האכילה. הבעיה מחמירה עם הזמן ולכן לכל כך הרבה אנשים קשה להתמיד בשינוי התזונתי. למעשה, הקושי חמור אפילו יותר מכפי שחושבים בגלל הורמון שנקרא לפטין והתגובה של המוח אליו אצל אנשים בעלי משקל עודף.

איך ההורמון לפטין משפיע על המוח?

הורמון הלפטין מיוצר ברקמות שומן ומורכב מ-167 חומצות אמינו. השם שלו מרמז על התפקיד שלו בגוף – ביוונית המילה Leptos פירושה רזה. הלפטין זורם למוח, מתחבר לקולטנים בהיפותלמוס ומייצר את תחושת השובע הנחוצה להפסקת אכילה ולנינוחות.

הבעיה אצל אנשים בעלי עודף משקל היא שבמשך תקופה ארוכה הייתה אצלם בגוף רמה גבוהה מאוד של לפטין (מפני שגם כשהיה מספיק שומן ואנרגיה בגוף, המשיכו לאכול, וכך הגוף ייצר עוד ועוד לפטין). במצב כזה, קולטני הלפטין מפתחים אדישות להורמון.

התוצאה: האדם מתחיל דיאטה, מסיים ארוחה שבאופן עקרוני מספקת לגוף את כל האנרגיה שהוא זקוק לה, אבל קולטני הלפטין מתעלמים מההורמון והאדם מרגיש רעב. בלי תחושת שובע מתפתח גם תסכול, וההתמדה הופכת למשימה בלתי אפשרית כמעט. דיאטה לפטינית פותחה כאמור על-מנת לשנות את המצב מן היסוד.

איך עובדת דיאטה לפטינית?

העיקרון הבסיסי של הדיאטה הלפטינית הוא החזרת מנגנון השובע לאיזון מדויק. לשם כך מוקדשת תשומת לב לכל מרכיבי ההתנהגות: קודם כל לא מומלץ לצמצם באופן דרסטי מדי את צריכת המזון, מפני שבמקרה כזה הגוף ייצר כמות גדולה של הורמון אחר, גרלין. הגרלין גורם למוח לחשוש מפני מחסור במזון ולכן באופן טבעי הוא יעצור את קליטת הלפטין ויעודד אכילת יתר (כדי להיערך למחסור). בנוסף, מחקרים גילו שפעילות גופנית מאומצת מדכאת את הפרשת הלפטין, ולכן במסגרת דיאטה לפטינית ההמלצה היא על פעילות מתונה.

בנוסף כוללת הדיאטה כלים שונים לאיזון הורמונלי, וכך בהדרגה משתקמת היכולת של הקולטנים בהיפותלמוס לקלוט לפטין, והאדם מרגיש שובע ולא חושב כל הזמן על אוכל.

התאמה לכל אדם כמעט

דיאטה לפטינית מתאימה לכל אחד ולכל אחת כמעט. לנשים הרות מומלץ שלא לשנות הרגלי תזונה, אבל מיד אחרי הלידה בהחלט אפשר להתחטב בעזרת הדיאטה הלפטינית. גם גברים יכולים להשיל קילוגרמים עודפים בדרך נכונה ותוך שימור השינוי לטווח ארוך. בכל מקרה של שינוי תזונתי, מכל סוג שהוא, כדאי להתייעץ קודם כל עם רופא.

לפרטים נוספים ליחצו – מה זה דיאטה לפטינית

דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
cbd
CBD לחיות מחמד: הכל מהכלב לסוס

חיות המחמד שלנו מהוות חלק בלתי נפרד מהמשפחה. כל אדם דואג לחיות המחמד שלו, מטפל בהם, אוהב אותן ועונה על כל הצרכם שיש להן. אין ספק שכאשר חיית המחמד צריכה טיפול כלשהו, הבעלים שלה עושים את כל מה שניתן בכדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר. חשוב לדעת כי כיום מעבר לשירותי רפואה רגילים שמקבלים חיות מחמד אצל וטרינר, ניתן למצוא עבור בעיות רפואיות וכאבים שהם סובלים מהם, מגוון טיפולים משלימים או אלטרנטיביים, כאשר אחד הטיפולים הפופולאריים ביותר הוא סיבידי לטיפול בחיות מחמד.

לקריאת המאמר »
ויטמין A
תפקידו של ויטמין A במזון: יתרונות, השפעות ותפקידו

ויטמין A הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד מכריע בשמירה על תפקודים שונים בגוף האדם. נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, ויטמין מסיס שומן זה תורם באופן משמעותי לראייה, לתפקוד החיסוני, לבריאות העור ולצמיחת תאים. עם זאת, בעוד שצריכה נאותה של ויטמין A חיונית לרווחה הכללית, צריכה מופרזת עלולה להוביל לרעילות, תוך שימת דגש על החשיבות של הבנת המקורות וההשפעות שלה.

לקריאת המאמר »
השמנת יתר
הקשר בין השמנת יתר לתפקוד מיני

השמנת יתר היא מגיפה הולכת וגוברת ברחבי העולם, כשישראל אינה יוצאת דופן. בעוד שהסיכונים הבריאותיים של השמנת יתר מתועדים היטב, לעתים קרובות מתעלמים מהשפעתה על התפקוד המיני. מחקרים הראו קשר ברור בין השמנת יתר וחוסר תפקוד מיני, במיוחד אצל גברים. הבנת הקשר הזה חיונית לטיפול הן בהיבטים הפיזיים והן בהיבטים הרגשיים של בריאות מינית.

לקריאת המאמר »
טיפול סיעודי מקיף להשמנה

בהתמודדות עם האתגרים הרב-גוניים שמציבה השמנת יתר, טיפול סיעודי ממלא תפקיד מרכזי בקידום בריאות הוליסטית ושיפור תוצאות המטופל. השמנת יתר, המאופיינת בהצטברות יתר של שומן

לקריאת המאמר »
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!