ניתוח קיצור קיבה

בחירת רופא זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לניתוחים בריאטריים!

ניתוח קיצור קיבהעולם של היום, בו רבים סובלים מהשמנת יתר, ניתוחי קיצור קיבה הפכו לנפוצים מאוד. השמנת יתר עלולה לגרום למחלות רבות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה, דום נשימה בשינה ולגרום לפגיעות מהותיות במערכות הגוף השונות. מהו ניתוח קיצור קיבה? ריכזנו לכם את התשובות לכל השאלות. 

 

מהו ניתוח קיצור קיבה?

ניתוח קיצר קיבה הוא ניתוח שמתאים לאנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית. קיימים ניתוחים שונים לקיצור קיבה אשר כולם פועלים בדרכים דומות- הקטנה משמעותית של נפח הקיבה על מנת להקטין את צריכת המזון של המטופל. על ידי הקטנת נפח הקיבה, המטופל חש שובע עבור כמות קטנה של מזון. ברוב הניתוחים יש מעל 70% הצלחה בירידה במשקל. 

השמנת יתר חולנית היא מצב בו מדד מסת הגוף של המטופל, כלומר ה-BMI שלו, גבוה מ-35. מדד ה-BMI מחושב לפי פרמטרים שונים כמו מין, גיל, גובה ומשקל. 

ניתוח קיצור קיבה עשוי לספק הזדמנות להפחתת תסמיני השמנה, חיים בריאים ופעילים יותר ולאיכות חיים טובה יותר. 

מחלות הקשורות בהשמנת יתר

מלבד לפן אסתטי המשפיע על הביטחון של האדם, להשמנת יתר יש מחלות הנלוות אליה. ריכזנו לכם כמה מחלות שקשורות להשמנת יתר- 

  • סוכרת- סוכרת היא בעיה של ליקוי בחילוף החומרים (מטבוליזם) של הגוף הגורם לרמת סוכר (גלוקוז) גבוהה בדם. מחלה זו נגרמת על ידי קושי של הגוף בהפקת אינסולין. אינסולין הוא הורמון המופרש על ידי הלבלב והוא עוזר בהמרת הגלוקוז לצורה המאפשרת את התפתחות התא ויצירת אנרגיה. סוכרת למעשה גורמת לאי סדירות ברמת הגלוקוז בדם, אי סדירות במחזור הדם ונזקים למערכת העצבית.
  • דום נשימה בשינה- דום נשימה חסימתי בשינה מתבטא בהפסקת נשימה במהלך השינה. התסמונת יכולה לחזור על עצמה במהלך הלילה והיא גורמת לפגיעה באיכות השינה. כאשר מופסקת הנשימה, רמת החמצן בדם יורדת וגורמת לחולה להתעורר. בדרך כלל, האדם אינו מודע ליקיצות אלה, אך הן פוגעות באיכות השינה שלו. האדם שסובל מהפרעה זו יחווה עייפות מתמשכת במהלך היום. הפרעה זו מתבטאת גם בכאבי ראש, צרבות, יובש בפה, השתנה מרובה במהלך הלילה ודחף מיני מופחת. 
  • יתר לחץ דם- יתר לחץ דם היא מחלה הגורמת לפגיעה בדפנות העורקים, גורמת להיצרותם ובכך לירידה בזרימת הדם לאיברים חיוניים בהם הלב, המוח והכליות. כתוצאה מכך עלולה להתפתח תעוקת לב, אוטם שריר הלב, שבץ ואי ספיקת כליות. 
  • היפרליפידמיה- מצב בו רמות השומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים) גבוהות מהנורמה הרצויה. 

כמו כן השמנת יתר עלולה לגרום למחלות נוספות כמו מחלות לב ואוטם של שריר הלב, מחלות מערכת העיכול, מחלת פרקים, פגיעה בשלד, כבד שומני, מחלות כליה עד אי ספיקת כליות, שבץ ואפילו סרטן. 

 

סוגים של ניתוח קיצור קיבהסוגים של ניתוח קיצור קיבה

ניתוח קיצור קיבה הוא שם כולל למספר סוגים של הליכים שפועלים במטרה להצר את הקיבה ולהוביל לירידה במשקל ולאורח חיים תקין ובריא יותר. קיימים ניתוחי קיצור קיבה ואף יש לקחת בחשבון שקיימים הליכים לא כירורגיים שפועלים גם הם לקיצור הקיבה. ריכזנו לכם את הסוגים המרכזיים לקיצור קיבה- 

  • ניתוח קיצור קיבה על ידי שרוול ניתוח קיצור קיבה על ידי שרוול הוא ניתוח בו כורתים ב-90% מהקיבה המקורית. חלק הקיבה שנותר, נשאר מוארך וצר מאוד כשרוול. נפח קיבה רגילה הוא כ-1,000 סמ"ק ואילו נפח השרוול הוא כ-100 סמ"ק. כתוצאה מהקטנת נפח הקיבה, קטנה כמות המזון שהמנוח יכול לאכול בכל ארוחה. הניתוח נעשה דרך ארבעה עד שבעה חתכים בבטן דרכם מכניסים את כל הציוד הנדרש לניתוח. הציוד כולל אף מצלמת וידאו שמאפשרת לראות את שדה הניתוח ולדייק את הניתוח. ניתן גם לבצע שרוול קיבה אנדוסקופי בו ההליך מתבצע דרך הפה ללא חתכים. הפעולה נעשית עם מכשיר חדש בשם אפולו אוברסטיץ' שמתלבש על גסטרוסקופ ומבצע את הפעולה דרך הפה, בלי צורך בחתכים בדופן הבטן. המכשיר הוא למעשה כמו מכונת תפירה המאפשרת לתפוס את דופן הקיבה בשלמותה ולתפור אותה עם עוגנים.
  • ניתוח קיצור קיבה על ידי טבעת ניתוח המתבצע בגישה לפרוסקופית (זעיר פולשני). במהלך הניתוח, סוגרים חלק מהקיבה על ידי טבעת מהודקת. כתוצאה  מכך, המעבר הנותר למזון בין הקיבה למעי הופך לצר יותר ותהליך העיכול מתארך. יש לקחת בחשבון שבשיטה זו הירידה במשקל יחסית איטית ויש להקפיד על דיאטה קפדנית ולהימנע ממספר מזונות מסוימים בהם ירקות סיביים, בשר בקר לא מעובד ועוד. בשנה הראשונה, המנותח צפוי להוריד כ-45% מעודף המשקל. 
  • ניתוח מעקף קיבה ניתוח מעקף קיבה או ניתוח המשנה את מבנה מערכת העיכול. בניתוח מסירים חלק מהקיבה והחיבור אל המעי הופך לקצר יותר. ניתן אף לבצע מעקף תריסריון בו מקטינים את הקיבה ומחברים אותה על המעי הדק תוך מעקף התריסריון. בשיטות אלה מפחיתים את כמות האוכל המעוכל. מדובר בניתוחים מורכבים שעלולים לגרום לסיכוים שונים. עם זאת, ניתוחים אלה נחשבים ליעילים עבור ירידה במשקל. 

מה לאחר ניתוח קיצור קיבה?

לאחר ניתוח קיצור קיבה, מכל סוג, המטופל יעבור לחדר התאוששות. השעות הראשונות  מאופיינות בתסמיני התאוששות מההרדמה הכוללים תחושה של בחילה, סחרחורות וכאבי ראש. כמו כן ניתן לצפות לכאבים באזור הניתוח. 

כיממה לאחר הניתוח, המטופל יעבור סדרת בדיקות על מנת לוודא שהניתוח בוצע כהלכה. במידה שהתוצאות תקינות, המטופל יוכל להתחיל בצריכת נוזלים עצמאית. לאחר צריכת נוזלים עצמאית, ניתן לעבור למאכלים רכים או מוצקים למחצה למשך זמן מה ולבסוף, ניתן לחזור לתזונה בריאה רגילה. בדרך כלל המטופל ישוחרר מבית החולים לאחר יום או יומיים, בהתאם למורכבות הטיפול. ניתן לנטול תרופות נוגדות כאבים ונוגדות בחילות, בהתאם להנחיות הרופא המטפל. 

ניתוח קיצור קיבה
דפנה לוינסון מאמנת
דפנה לוינסון מאמנת

דפנה לוינסון מאמנת מוסמכת עם ניסיון עשיר באימון אישי, אימון קבוצות, תכניות אימונים, מעקב משקל והכוונה ייעודית.

אז מה היה לנו בכתבה:
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!